Thursday 19 December 2019

ROCKBOUND FISHING CHALET, MARINA ISLAND, LUMUT

Mode memancing : Menebing

Kebetulan, hujung minggu yang lalu, ak berkumpul bersama keluarga di Pulau Marina, Lumut. Kami menginap di Marina Island Pangkor Resort & Hotel. Harga penginapan semalam cuma sekadar RM 198 / bilik. Bilik pula luas kerana pada tanggapan ku ianya merupakan sebuah studio apartment yang telah diubah suai.

So, dalam kesempatan yang ada, ak mengambil peluang untuk memujuk penghuni2 pantai/ laut yang berdekatan. Umpan boleh dibeli berdekatan area Lumut Waterfront. Lokasinya di Sakura Fishing Tackle. Udang nye besar dengan harga 50 sen seekor. Murah!

https://sakuratackle.business.site/



Petang sabtu - hasilnya kumpau sahaja. Cuma anak2 ikan sahaja yang sudi meragut umpan. Apabila disentap, tiada yang hook up. Mungkin kerana mata kail yang agak besar digunakan.

Ahad pagi - ak melajakkan kereta masuk ke kawasan Rockbound Fishing Chalet. Ak memancing di tebing berbatu yang berada berhampiran pintu masuk ke kawasan chalet. Untuk makluman. lokasi ini ditutup kepada pemancing untuk sementara waktu memandangkan pemilik tanah ingin menaiktaraf chalet di sepanjang tebing yang masih kosong tu. Chalet yang bakal dibina boleh disewa dengan harga yang lebih berpatutan. Menarik ni!

Buat masa sekarang, sewa chalet yang sedia ada berharga lebih kurang RM 300/ malam. Agak mahal untuk ak yang dikategorikan sebagai warga marhaen.

Hasilnya pagi tersebut, Alhamdulillah, ak beroleh 2 ekor tetuka dan seekor tetanda. (Gambar lupa nk snap).

Ada masa lagi nnt, akan cuba lagi.

Sblm check out, sempat la ak meronda kawasan tarikan di hotel. Ada sebuah kolam ikan yang dinamakan Garupa Farm. Dalam kolam yang comel tu, terdapat berbelas ekor kerapu naga yang setiap satunya dalam anggaran 20kg ke atas. Rezeki ak, sewaktu ak pergi melawat ke kolam tersebut, tiba masa makan ikan. Dapatlah ak melihat kerakusan kerapu naga tersebut menerkam dan menelan umpan. Berkocak-kocak air kolam.







No comments:

Post a Comment