Thursday 2 November 2017

Negara Singa Penceria Jiwa

Kebetulan ada kursus di Gelang Patah, Johor. Peluang keemasan ni perlu dimanfaatkan untuk melewat negara seberang lautan Singapura. Segala persiapan dilakukan lebih awal daripada tarikh kursus. Nasib baik ada ahli keluarga kerja di Singapura, dapatlah menumpang bermalam beberapa hari serta rakan yang bekerja di sana, alang-alang dia cuti, boleh la travel bersama.

WELCOME TO SINGAPORE!!!

HARI PERTAMA

Hanya jambatan serta lautan yang memisahkan dua negara
Here we go. Bismillah!!!

Jambatan yang menghubungkan JB dgn Woodlands. Waktu puncak akan sesesak ini.
Selesa urusan kastam, kami (aku & rakan) terus menuju ke Woodland Train Checkpoint. Di sini kebanyakan orang berkumpul menunggu bas untuk bergerak ke Woodland MRT Station.

Tapi, sebelum tu, kami mencari musolla untuk menunaikan solat asar terlebih dahulu. Ambil berkat di tanah orang & melihat binaan masjid yang barangkali berbeza dengan binaan kebanyakan masjid di Malaysia.

Terdapat 1 masjid berdekatan dengan Woodlands Train Checkpoint tadi. Dalam walking distance.

Woodlands Train Checkpoint
Masjid An-Nur, Woodlands.....kan lain tu
Simple design masjid ni. Masjid sudah semestinya tenang. Ramai juga yang mengunjung masjid ini untuk menunaikan solat.

Bahagian mihrab masjid
Seusai solat, kami menaiki bus menuju ke Woodlands MRT Station. Bas di Singapore menggunakan kad khas seumpama kad Touch n Go (TnG). Kalau menggunakan kad, kos perjalanan lebih murah disebabkan berdiskaun jikalau dibandingkan dengan pembayaran menggunakan duit kertas/siling.

SBS Transit. macam rapid di KL
Mesin detect EZ-Link Card
EZ-Link card. wajib ada supaya senang nk travel di Singapore
1st Location - Bugis Street

Tempat ni macam GM Klang / Kenanga WC. Jualan barang2 ala2 uptown. Disebabkan bajet tidak mencukupi, cukup la sekadar jalan window shopping

Entrance Bugis Street
Menarik design mall ni. Located berdekatan Bugis Street
2nd Location - Masjid Sultan & Restoran Zam Zam Singapore

Nasib baik tak jauh dari Bugis Street. Kami menapak sahaja ke sana. Exercise la katakan. Masjid Sultan ni dikira antara masjid tertua di Singapura. Lokasinya sangat tenang berbanding di Bugis Street tadi yang lebih ramai pengunjungnya.

Pandangan dalam Masjid Sultan
Ini yang menarik. Ada ruang informasi tentang Islam buat pengunjung yang hadir.
Sebelum melangkah ke dalam masjid, kami menjamu selera sebagai juadah dinner dulu. Rezeki sebab kawan aku belanja. Dapatlah peluang merasa murtabak singapura di Restoram Singapore Zam Zam.

Restoran Kecil tapi ramai orang
Nyum Nyum......
3rd Location - China town

Lokasi ini umpam sebuah pekan bangsa Cina. Ada tanglong, ada patung-patung. Di sini terdapat jugak cenderahati yang menarik untuk dibeli. Bolehlah untuk mencari kelainan.

Gerbang

4th Location - Garden By The Bay

Ini lokasi terakhir untuk hari pertama. Garden By The Bay. Ini sudah semestinya lokasi tarikan buat semua pelancong. Tempat ini ala-ala Icity di Shah Alam tetapi lebih gah. Sayangnya, sesampai kami di lokasi, segala pusat-pusat hiasan yang ada telah tutup. Makanya, lawatan sekadar pada sudut-sudut percuma.

Capture my attention.

Dari lokasi ini jugak kita boleh melihat keindahan Marina Bay Sand pada waktu malam.

Marina Bay Sand - hotel mewah yang seakan kapal terapung di atas. Atas sekali ada kolam renang yang besar. Luxurious.

Marina Bay Sand. Cantik design nye.
Next, mencari tempat tidur. Nasib baik ada ahli keluarga bekerja di Singapura. Boleh tumpang tido. Jimat.

HARI KEDUA

5th Location - Pulau Sentosa

Ini merupakan lokasi tarikan utama pelancong ke Singapura. Di sini terdapat taman tema untuk aktiviti-aktiviti menarik.

Di Pulau ini terbahagi kepada 2 bahagian taman tema Universal Studio Singapore (USS) & Pulau Sentosa.

Daripada tanah besar, boleh pilih nak naik rail atau jalan kaki. Kalau nak sihat, jalan kaki saja. Tak jauh sangat jaraknya.

Untuk aktiviti di Pulau Sentosa, terdapat pelbagai pakej yang ditawarkan. 3 in 1 ticket.

Utk kami, kami pilih Waterworld , Cable Car dan K-Pop Hologram

Sentosa

The Famous USS

Pintu masuk Waterworld

Kapal besar kebetulan lokasi Sentosa berdekatan dengan pelabuhan

Seharian masa ditumpukan melihat keindahan Pulau Sentosa. Pulau yang kecil tapi sarat dengan aktiviti. Kene repeat.

Selesai di Sentosa, kami dinner bersama rakan senior yang bekerja di Singapura. Tamat 2nd Day.

3 rd Day - Jalan-jalan Santai

Hari last di Singapura, aku sekadar memanfaatkan masa bersama ahli keluarga yang bekerja di Singapura. Aku menghabiskan masa sehingga petang sementara menanti rakanku pulang daripada bekerja.

*********************************************************************************

A journey well spend. Menarik dan tertarik dengan Singapura. Kemas dan tersusun. Kalu tidak ditukarkan nilai matawang, kos sara hidup di sana masih dalam kategori MAMPU HIDUP.

Dengan train sahaja, kita sudah mampu mengembara keseluruh pelusuk Singapura. Itulah kelebihan negara yang kecil dan membangun.

Saturday 30 September 2017

Pulau Angsa - Acah2 laut dalam

No contact : Tony Heng 012 660 1965
Harga : RM 550 untuk 5 + 1
Umpan : Udang hidup, udang mati, udang lipan

Sebelum trip lagi dah kecewa. Plan asal seramai 5 org berkurang menjadi 2 org disebabkan cancel last minit. terpaksa la menanggung kos yang mahal sbb dah book dgn tekong. Kebodohan aku jugak tidak meletakkan yuran komitmen untuk sesiapa yang dh konfem awal.

Kali ni memang aku sendiri akui air laut sangat dalam. Lama jugak la nak tunggu tali mesin reel cecah dasar. Di tambah pulak, kepelikan arus yang sangat laju walaupun air menyerong kecil. Apa pun, bersyukur la dapat jugak menarik ikan monster, seekor senangin anggaran saiz 2kg.

Sangkar Sg. Udang Pulau Pinang

Tekong : Abg Jamil
No. Contact : 013 777 6905
Lokasi Naik Bot : Jeti Changkat
Umpan : Temenung (5kg)

Ni trip hari raya. Kebetulan, cuti raya, ramai kawan yang free untuk terjah sangkar sg udang. Kebetulan ada kawan yang kerja area Kulim. Dia dh biasa turut laut sekitar penang. Sakan jugak la dia mengasak ikan.

Cuma, cuaca x berapa cantik. Hujan turun beserta angin pada waktu tengah hari. terpaksa kami berteduh di bawah kanvas sehingga berhenti.

disebabkan ianya kawasan sangkar ikan, jenuh jugak la tangan melayan ikan duri. berpuluh-puluh ekor jgak la yg dibawa naik.

Syukur dengan hasil yang diperolehi. Next time, Insya Allah akan cuba lagi.

2 Siakap Merah(MJ), 1 Jenahak, 1 Merah, 1 GT

Pertama Kali Naik Bot Sekitar Klang - Lokasi Batu Pacak

No contact : En Aziz Jaafar 014 625 9261
Harga : RM 100/kepala   , boleh naik 2 +1
Lokasi bot : Jeti Rantau

Seawal jam 5 pagi aku sudah menanti tekong untuk sampai. Kata tekong, kene gerak awal untuk menjala umpan terlebih dahulu. Kebetulan, ada kawan tekong yg ikut serta, dapat kurangkan perbelanjaan aku.

Cuma, salah tanggapan aku di peringkat mula. aku ingatkan batu pacak berada di kawasan muara. Rupa-rupanya, meleset. ianya berada di tengah laut. Aku cuma mampu bertahan hanya 1 jam sahaja. seterusnya, game over. Baring & tidur menahan keperitan mabuk laut.

Apa pun, dapat jugak lah tarik 1-2 ekor ikan sebagai lepas gian.

Belajar dan Terus Belajar di Kelong Nazri Bagan Lalang

No contact : En Nazri 019 343 8150 @ En Faris 019 677 3748
Umpan : Udang Hidup, Perumpun, Udang Kopek, Tamban

Kali ni, aku masih lagi solo mencuba dan menduga di kelong nazri, bagan lalang. Kali ni tambah kawan lain pulak. Peralatan memancing membuatkan aku merendah diri dan mengakui betapa masih noob nye aku dalam dunia pemancing. Best jugak kdg2 dpat berkenalan, berkongsi teknik dan cara memancing yang belum aku ketahui.

Alhamdulillah, kali ni naik, air cantik serta cuaca juga baik. Cumenye, belum berkesempatan menyaksikan siakap gergasi dinaikkan oleh pemancing yg naik sama ke kelong. Aku masih belum berkesempatan untuk itu.

Syukur alhamdulillah, ada jugak rezeki untuk dibawa balik dan memang aku cadang untuk diberikan kepada ayahku di Kedah memandangkan hujung minggu berikutnya memang dalam perancangan untuk pulang ke sana.

Monday 31 July 2017

Pontoon Muhibbah Jambatan Pulau Indah

Lokasi : Pontoon Muhibbah Jambatan Pulau Indah
No contact : En Isa 019 2351044
Harga : RM 10 (pergi & balik)
Umpan sesuai : perumpun, udang hidup saiz kecik

Ni kira lubuk gelama, kalau mancing tu memang gelama insya Allah naik. cumanya banyak yang kecil2. Tak nak bosan pakai mata apollo.

Keadaan atas pontoon

Pontoon lain

Kene jaga kebersihan. jangan buang sampah merata

Ikan Tebal Pipi 1
Ikan Tebal Pipi milik orang....anggaran 2-3 kg
Ikan Tebal Pipi 2

Menduga Laut Dalam Tuas Yan

Trip bersama kawan-kawan ofis lama. Plan mereka dah lama, aku ditambah untuk menambah ceria suasana. Di samping, aku menginginkan pengalaman walaupun sementara memancing di kawasan laut dalam.

Jumaat malam sesudah solat maghrib, kami berangkat dari KL. Perjalanan selama 5-6 jam ke arah utara tidak terasa kejauhannya disebabkan lelap sepanjang dalam kereta dek keletihan bekerja pada siang hari.

Jam 2 pagi, kami tiba di Yan, Kedah. Masjid menjadi destinasi kami bagi membaringkan badan dan melelapkan mata sementara menunggu hari siang.

Sesudah solat subuh, kami bersiap- siap mencari bekalan makanan untuk berjemur di tengah lautan nanti di samping mengenyangkan perut yang sudah lapar. Murah makan minum, itulah keindahan bilamana menjejaki bumi Jelapang padi.

Jam 9.00 pagi, kami berangkat ke tengah lautan. Perjalanan selama sejam begitu jauh terasa dek terumbang-ambing posisi bot menongkah ombak yang beralun-alun.

Sesampai di destinasi unjam, kami bersiap-siap mencari umpan ikan hidup terlebih dahulu. Senjatanya mata apollo berbulu hijau. Pengalaman pertama apollo ikan-ikan hidup ni. Bersilih ganti ikan yang dinaikkan daripada jenis cencaru, kembong, selar, talang dan kerisi. Sementara itu, salah seorang ahli trip mencuba nasib untuk menduga sang tenggiri yang menjadi misi utama trip kali ni. Sememangnya Tuas Yan sangat terkenal dgn buruan tenggiri.

Cuma, bukan rezeki kami. Air tidak begitu cantik, tiada ikan tenggiri yang menyambar. Sedangkan, 2 hari sebelum, ada geng yang berjaya memperolehi berbelas ekor ikan tenggiri dalam anggaran saiz 1-2 kg.

Jadinya, sasaran dikekalkan untuk mengumpul sebanyak mungkin ikan cencaru. Lebih baik ada, daripada tiada. Dapatlah juga dibuatkan lauk makan.

Jam 7.00 malam , kami bergerak ke darat. Seusai solat maghrib, kami pulang ke KL.

Pengalaman pertama, semestinya masih banyak yang perlu dipelajari. Tidak mengapa, lain kali, kita cuba lagi.

Namun, agak hampa bilamana tidak diajarkan teknik menangkap sang tenggiri. Pergi semata-mata untuk apollo.

Bersyukur seadanya.

Suasana pagi hari di jeti

Tekong bot dengan aksi apollo

Suasana senja di tengah lautan

Ikan Telinga Gajah

Dapat 2 ekor, 1 ekor terlepas

Hasil tangkapan

### Nombor tekong x dapat share sbb trip member yang aturkan.

Sungai Dengkil , Banglo Patin

Popular tempat ni dengan kisah patin makan roti canai. dek kerana itu, aku bersama rakan serumah mencuba lokasi ini. Gigih merempit dari KL ke sini untuk memburu patin gergasi. Terbukti, memang lokasi ini lokasi patin. Tarikan pertama ikan patin, kedua dan ketiga juga patin. Cuma rezeki yang dibawa naik hanya anaknya yang kecil comel. Akan cuba lagi next time.

Kena pandai baca air dan cari lubuk. musim hujan air laju menderu dan sampah akan sangkut pada tali pancing. sudahnya ikan x usik umpan, kita yang gigih buang sampah yang menyangkut.

Apapun, rezeki dalam air, Tuhan izinkan yang kecik atau yang besar, yang penting bersyukur Alhamdulillah.