Tuesday 16 August 2022

LOMBONG SUNGAI BUAH (SEBELAH HIGHWAY PLUS)

Lokasi (On Google Maps)



Ni antara favourite spot aku. Lokasi tidak terlalu jauh dan boleh access guna kereta. Ada satu spot ikan belah kanan lombong. Kawasan lapang tanah gondol berdekatan dengan sangkar ikan. Ada kawasan cerucuk die tepi tebing. Spot ikan sangat dekat dengan tebing. 

Aku dan rakan ku pernah menjanji saksi rezeki pemancing lain menaikkan hampir 10 ekor ikan lampam dan ikan likor. Saiz2 hidangan kesemuanya.

 Campuran umpan

Dedak ayam kuning + pellet 6363 + Dedak 929 + perisa pandan (umpan power)

Umpan serbuk Power perisa Pandan......wangi umpan ni


Sudah banyak kali aku mencuba lokasi lombong ni. Namun, rezeki belum menyebelahi. Teknik guna 2 mata halus dan gentel dedak pd mata kail. Baling umpan dalam 1 meter je dari tebing. 

Kebetulan ada satu hari, aku lapang, aku mencuba sekali lagi di spot yang sama. Alhamdulillah, rezeki drpd Allah, beroleh seekor lampam dan seekor kerapu lombong. Terdapat jugak 2 kali rod berumpankan dedak direntap kasar, tapi tidak hook up. Terdapat jugak seekor anak jelawat yang terlucut walaupun dah timbul di permukaan. 

Lampam diperoleh dengan umpan dedak manakala kerapu lombong dgn umpan anak ikan. Umpan anak ikan direntap sekali lagi, namun aku tak sempat untuk menyentap joran.

Kesimpulan awal aku:

1) Umpan cacing kurang dapat sambutan di sini kecuali untuk ikan ketutu. Alhamdulillah, ada 2-3 kali berjaya mendapatkan sang anak ketutu.

2) Kerapu Lombong lebih menggemari umpan anak ikan. 2 kali ikan meragut umpan yg sama. Kebetulan aku peroleh anak ikan yang tersangkut pada mata kail dedak.

3) Perlu letak pallet pd mata kail dan dibalut dengan dedak. Dedak untuk menarik anak ikan manakala pallet yg berbaki utk santapan ikan2 besar.

4) Ikan galak makan pagi. Bila menginjak ke tengah hari, ikan dah kurang galak. Umpan habis dimakan anak2 ikan sahaja.

Misi memujuk ikan likor masih belum kesampaian. Bila tgk di permukaan, mcm banyak ikan likor yang timbul. Warna emas 916.......

Lampam paling besar pernah dapat

Ikan Kerapu Lombong......
sedap jgak ikan ni, tapi selera tinggi, nak makan anak ikan




No comments:

Post a Comment