Friday 5 August 2016

Angler's Resort, Misi Pertama

Angler's Resort, Pulau Indah, Klang

Lama sudah menanti untuk mencuba nasib di lokasi. Terletak di hujung tanah Pulau Indah dikenali sebagai Pantai Acheh. Jalannya masih bertanah dan berpasir. Permukaan yang berlubang dan berlekuk menyukarkan kereta-kereta sedan untuk menuju ke lokasi.

Pertama kali ke sana ialah semasa pertama kali aku mula menceburkan diri memancing laut di Pelabuhan Klang. Hasil pencarian di internet disamping perkongsian pemancing yang ditemubual, maka berhasillah penemuan dan penambahan port memancing yang baru.

Port ini menarik dan memberi hasil lumayan sewaktu air pasang besar. Beberapa kali cemburu melihat koleksi tangkapan ikan siakap di Kedai Osmando. Apabila ditanya, semuanya hasil tangkapan di Jeti Angler's Resort.

Pada malam itu, merupakan penghujung Ramadhan. Dalam kepala, hanya dianggap trip percubaan. Manalah tahu barangkali ada rezeki beroleh siakap gergasi. Encik Osmando turut menyertai aku dan rakanku bermalam di jeti.

Yuran memancing di jeti berdasarkan bilangan joran yang dipasang. 1 joran dikenakan bayaran RM 5. Aku dan rakanku mempertaruhkan 4 joran. Lebih banyak lebih baik, lebih besar peluang beroleh hasil yang besar.

Nyata pengalaman En Osmando sebelum-sebelum ini memberikan kelebihan. Beliau orang pertama ketika itu yang menaikkan ikan tetanda beranggaran berat 500 g. Teruja dan tercengang seketika melihatkan tangkapan beliau. Boleh tahan besar saiznya.

Kemudian, suasana sunyi sehingga pancing perambut apollo aku berbunyi dan tersangkut seekor tetanda dan seterusnya sekali lagi menjerat seekor semilang. Rezeki di mata apollo. Comel pun comel la. Janji rezeki di bulan Ramadhan. Selepas itu, tiada sebarang ragutan ikan lanjut sehingga ke pagi.

Dikongsikan oleh pemancing lain, ikan-ikan besar akan rapat ke pantai berbatu bagi mencari isi tiram. Sebab itu saya sesuai memancing di jeti tersebut tatkala air pasang besar. Cuma perlu diingat, teknik balingan perlu mengikut arus agar tak sangkut disebabkan jika berlawanan, arus pasti menghanyutkan umpan dan batu ladung.

Next time, next trial. Mudah-mudahan tetanda sebesar itu milikku. Amin.

Hasil tangkapan En Osmando

 



No comments:

Post a Comment