Wednesday 31 August 2016

Kelong Nazri Bagan Lalang , Kawan Baru Tanpa Sangka

Aku tekad hujung minggu tersebut untuk naik ke kelong bagan lalang. Dengan harapan menggunung ingin menjerat penghuni dasar yang bisa memecahkan rekod peribadi setakat ini.

Umpan yang aku sediakan ialah perumpun(tempah pada tuan kelong), udang hidup(dibeli di pekan sg pelek) dan ikan hidup(apollo di kelong).

Modal untuk trip kali ni dikira agak b3sar buat aku seorang. Aku gagahkan diri membeli seberapa banyak apollo untuk memudahkan pencarian umpan hidup(apollo kertas) dan kolam untuk memanjangkan umur umpan hidup. Tips daripada kawanku, tamban akan hidup lebih lama dalam kolam. Terbukti semasa trip bersama kawan-kawanku menduga nasib di bawah jambatan pertama Pulau Pinang.

Awal dalam kol 10.30 pagi aku sudah menunggu di jeti bersama seorang lagi pemancing. Lagaknya seumpama pemancing berpengalaman. Hasil sekilas pandang pada peralatan memancing yang dibawa.Bolehlah dijadikan teman memancing dan kawan baru. 1 trip 1 kawan baru. Lebih kurang jam 11 pagi, bot bergerak dan menuju ke kelong.

Tatkala sampai di kelong, kelihatan 1 kumpulan pemancing sudah bersedia untuk pulang. Rezeki kami untuk mancing sepuasnya sementara menunggu petang kerana dimaklumkan akan ada beberapa kumpulan pemancing lain yang akan bermalam bersama di atas kelong.

Saat kami tiba di kelong, air laut sedang gerak pasang. Hujung minggu ini air masih dalam keadaan pasang kecil, masih sesuai untuk memancing dengan tenang. Segala peralatan disediakan. Terutamanya kolam untuk umpan hidup. Letih jugak kalau datang seorang bilamana terpaksa mengangkut air laut dari tangga ke atas untuk memenuhkan kolam.

Berbekalkan umpan yang sedia ada iaitu perumpun dan udang hidup, aku melontar beberapa joran. Moga-moga ada penghuni dasar yang sudi meragut umpan. Pada masa yang sama, aku bersungguh mencari tamban menggunakan mata apollo. Dukacitanya, tamban agak kurang berbanding sebelum ini. Cuma ada beberapa ketika mata apollo ku diragut kuat sehingga putus.
Terpaksa la menggunakan beberapa apollo untuk terus mencari umpan hidup. Maklumlah kekuatan perambut apollo jualan di kedai sangat lemah. Baru 15 ke 20 paun.Tidak mengapa bukan rezeki.

Sampai ke petang, ragutan ikan sangat hambar. Hanya kawan baruku yang berjaya menaikkan ikan sebelah. Aku, hanya menaikkan anak talang menggunakan perambut apollo. Saja layan.

Sehingga petang, dalam waktu senja, en faris penjaga kelong mengajar aku dan rakanku mencari anak tenggiri. Mudah. Pelampung dan perambut setengah depa berumpankan hirisan tamban. Baling di lokasi anak ikan berkumpul. Teknik ni hanya boleh digunakan ketika hari masih cerah. Rezeki kami 10 ekor anak tenggiri , 1 ekor ikan todak. Katanya todak sedap, isinya lembut.

Apabila malam, keadaan lagi suram dan muram. Aku hanya mengisi masa berehat sepenuhnya. Recharge the energy.

Keesokan pagi, aku teruskan mencari anak tenggiri. Rezekiku beroleh tambahan 2 ekor. Pancingan dasar hanya diragut anak gelama serta anak gerut.

Tengah hari ahad baru aku pulang ke darat. New knowledge, new friend, new experience. Yang penting, SYUKUR dengan rezeki kurniaan Tuhan.