Wednesday 27 October 2021

Kenapa Aku Menulis

 Kebanyakan tulisan aku adalah berkisar berkaitan trip memancing. Aku ingin kongsi segala pengalaman cetek yang aku ada berkaitan memancing terutamanya memancing laut.

Aku ingat lagi masa mula selepas grad tahun 2015, segala macam lubuk menebing just redah guna moto. Sanggup redah dari Pantai Dalam sampai ke Pulau Indah semata-mata untuk memancing. Ada lubuk yang senang akses, ada lubuk larangan, ada lubuk kene guna orang dalam untuk masuk. Macam-macam keadaan yang aku lalui untuk sampai sekarang ni kira reti jugak la memancing laut.

Aku sekarang ni dah jarang menebing, mostly akan spend lebih sikit untuk menyampan. Alhamdulillah, ada masa rezeki banyak, ada masa kumpau jugak. Walaupun kumpau, tapi tetap belajar perkara baru setiap kali trip.

Daripada setiap trip, aku belajar ikat perambut. Nak sebut macam2 - perambut Y @ perambut gantung, perambut apollo 2 mata, perambut batu hidup. Termasuk jugak ikatan seperti FG Knot. Ada la belajar melalui tekong, ada yang belajar melalui Youtube.

Passion dan minat itu mendorong aku untuk belajar dan kerap belajar. Untuk kata sama level dengan tekong, masih jauh sekali. Tekong hari2 turun ke laut, manakala aku sekadar turun paling kerap pun sekali sebulan sahaja.

Insya Allah aku akan terus berkongsi data dan info daripada setiap trip yang aku sertai. Harapan aku agar aku boleh guide newbie bagaimana untuk memancing laut. Memancing ni biarlah berhasil walaupun kecil kerana setiap hasil tu menggembirakan jiwa. 

"Kumpau itu pasti, strike itu rezeki"

No comments:

Post a Comment