Thursday 26 May 2022

lombong air tawar

 LOMBONG AIR TAWAR (BERDEKATAN SOUTHVILLE CITY)

Lokasi lombong. Kalau ke arah KL, lombong sebelah kiri Highway Plus antara exit Bandar Seri Putra-Southville City

Ini merupakan trip pertama aku kembali ke lombong. Kalau ikutkan plan asal ingin menduga port sg buah. Tapi, air keruh memandangkan hari sebelum hujan turun. Orang kabo kalau air sungai keruh, ikan tak galak makan. Aku turun seorang dengan berbekalkan dedak ayam dan cengkerik.

Campuran umpan
Dedak ayam kuning + pellet 6363 + Dedak 929 + perisa pandan (umpan ulong)

Resepi umpan pun, aku follow resepi Abang Din Channel (boleh cuba cari). Resepi youtuber ni berjaya menarik monster2 Tasik Putrajaya. 

Hari mancing hujan still turun renyai. Cuba rezeki di lombong ni, kereta boleh parking rapat dengan lombong. Ada laluan tanah yang melalui sisi lombong. So, bolehlah nak berteduh daripada hujan dan panas. 

Alhamdulillah, trip pendek dan ringkas, membuahkan hasil beberapa ekor anak jelawat (ekor merah) dan seekor lampam. Sedap oii...jelawat masak gulai lemak cili api. Ni 1st time aku tahu yang jelawat pun makan umpan cengkerik.

Ini aku kongsikan hasil pancingan


Hasil pertama anak lampam

Lama tak ketemu si anak jelawat

Hasil keseluruhan.



Seronok kalau mancing guna pelampung. Rasa teruja bila pelampung tenggelam timbul kerana ikan usik umpan..........


No comments:

Post a Comment