Tuesday 7 June 2022

Raya2 di Unjam2 Sekitar Pulau

Trip santai Tok Bali

Umpan : Sotong Pasar (beli di Pasar Tok Bali, RM36/kg)

                Sotong Segar (candat di laut, ada lokasi kandang sotong)

                Anak ikan segar ( hasil apollo)

Muatan : 4 + 1 (tapi trip ni selit2 seorang, pemancing lain ada yang awak2 tekong)

Bayaran : RM 150 (kebiasaan anggaran harga kalau selit)

                  RM 170 (ni bayaran untuk seorang masa saya selit haritu memandangkan tak xcukup korum)

No contact : 011 - 1617 5615 Nick Asyraf

FB Tekong : https://www.facebook.com/mohamad.asyraf.503               

Lokasi Jeti : Jeti LKIM Tok Bali, Pasir Puteh, Kelantan (jeti nelayan hujung sekali)

Tekong sediakan : Ais ll Tong Ikan atas bot

Hasil sendiri2 kalau untuk trip campuran.

Kebetulan pulang beraya ke rumah mertua di Pasir Puteh, Kelantan, aku mengambil kesempatan untuk mencuba nasib dan belajar memancing di perairan Kelantan. Banyak kali cubaan aku untuk menyelit dalam trip campuran gagal, dek kerana cuaca yang tidak mengizinkan. Trip inipun pada awalnya terpaksa cancel disebabkan cuaca dan tidak cukup korum. Bincang2 dan nego2, akhirnya trip menjadi realiti. 

Lokasi jeti kalini lebih dekat berbanding trip apollo kerisi yang lepas. Jeti kalini cuma di Jeti LKIM Tok Bali. To be specific, selepas masuk gerbang Pelabuhan LKIM Tok Bali, ambil simpang ke kanan, dan terus sampai hujung akan jumpa kawasan jeti nelayan. Bot tekong berlabuh di situ. 

Tekong ni merupakan tekong muda, aku tidak pasti sama ada aku atau dia yang lebih muda. Walaupun begitu, kemahiran tekong tentang selok belok laut lebih diutamakan tidak kira usia. 

Pagi2 lagi kami telah singgah di lubuk mencandat sotong. Di sini, aku akui akan kejahilanku berkaitan aktiviti mencandat memandangkan ini merupakan kali pertama aku mencandat sotong. Sudah semestinya banyak yang perlu aku pelajari. Bermula daripada teknik mencandat, kesesuaian rod dan perambut serta yang paling utama jenis candat yang ingin digunakan. Dikhabarkan sotong memilih candat2 yang berkualiti sahaja dengan anggaran harga RM30/candat. Jenis candat yang laku keras Candat Mayat Merah Putih dan Duel Purple. Saiz kecil2 dalam 1.5 sahaja. Ada juga tekong suggest beli brand2 mahal macam Yozuri. High demand jgak sotong2 ni. Cuma aku telah tersalah beli candat di TCE Tackles. Candat mayat merah putih aku beli ada warna2 kilat dan kurang menjadi untuk mencakup sotong.

Pada pagi trip, sotong kurang galak disebabkan arus air agak laju menyebabkan candat hanyut. Sotong terus menuju ke lokasi lain untuk mencandat sotong. Hasil kurang memberangsangkan. Disebabkan itu, tekong menghala bot ke lokasi lebih tengah menuju ke unjam berhampiran pulau.

Di unjam ini, boleh nampak boiling ikan merata-rata. Anak ikan melarikan diri daripada serangan sang belitung. Ada satu kesempatan itu, kami didatangi sekumpulan selar dengan saiz 3-4 ekor sekilo. Best layan apollo camni. 

Bile keadaan kembali sunyi, kami berpindah ke unjam yang lain pula. Di sini, dapatkan aku membawa naik ikan menggunakan teknik apollo berumpan. Bolehlah buat penuhkan tong ikan. Bila hampir petang, kami kembali ke lokasi kandang sotong. Di sini, tekong mendapat strike sang layaran. Namun, 2 kali lompatan membolehkan ikan layaran tu memuntahkan kembali mata kail, rabut. Di sini, dapatlah aku menaikkan 2 ekor sotong saiz2 comel, janji x kumpau. Tekong khabarkan sotong galak makan candat time hampir malam- tengah malam.

Trip kami berakhir apabila cuaca tiba2 berubah menandakan ribut hampir tiba. Tekong dengan kemahirannya mengemudi kami kembali dengan selamat ke jeti. 

Aku boleh simpulkan skil mencandat aku perlu diasah lagi. Kali ni tak dapat nak pecahkan tong kerana di perairan tok bali ni ikan kerisi tidak semeriah di perairan Sabak. 

Next time, insya Allah, aku repeat lagi.

Maaf xde gambar boleh dikongsi, tak sempat nak ambil gambar, ikan2 fresh dah jadi lauk untuk santapan malam keluarga mertua.

No comments:

Post a Comment