Sunday 4 December 2022

BERHUJUNG MINGGU DI KOLAM PANCING DANGAUKU, TAMAN TASIK SEMENYIH

Kolam pancing ini berada berhampiran dengan rumahku. Anggaran masa perjalanan dalam 5-10 minit. Kadang-kadang, aku cuma menunggang motosikal untuk ke sini. 

Tabiatnya, aku tidak bawa umpan ke sini. Aku cuma bawa sauk sahaja untuk cari umpan anak udang di gigi2 air. Bercambah anak udang di gigi air disebabkan sumber air kolam ni adalah daripada air bukit. Dengan sumber air bukit juga ikan dalam kolam ni tak hanyir dan sedap dimakan.

Di sini ada 2 buah kolam. Buat sementara waktu, aku hanya menduga kolam yang kecik sahaja. Umpan ku penah direntap ikan mega di sini. So, niat aku untuk repeat, manalah tahu ikan nak buka mulut kali ni.

Daripada pagi sampai tgh hari, cuma anak2 tilapia sahaja yang mengusik. Cuma ada rezeki tengok owner kolam menaikkan Baung Ekor Merah (B.E.M.) anggaran saiz 6kg berumpankan hati ayam. Dengan umpan yg sama jugak, owner berjaya mendaratkan ikan patin di kolam yang 1 lagi anggaran saiz 2 kg. Rezeki mata.

Dalam waktu zohor, joran jiran pemancing sebelah ditarik rakus. Suspek B.E.M. jugak. Namun, sayangnya, B.E.M. berjaya membawa tali joran ke ruang persembunyiannya dalam lubang di tebing kolam. Tali putus.

Seusai solat zohor, aku berpindah spot. Alhamdulillah, kali ni, giliran joranku pula ditarik kasar. Ikan berpusing-pusing di kolam dan akhirnya kembali ke spot persembunyian yang sama. Suspek yang sama B.E.M. Aku belum berputus asa. Aku membaling umpan di spot sama. Dan sekali lagi, joranku ditarik. Kali ni, aku cuba memaksa daripada sang ikan berjaya kembali ke tempat persembunyian. Namun, sayang plak kali ni, mata kail terlucut. Bukan rezeki untuk daratkan ikan tersebut. Sekadar rezeki tarik. Tidak mengapa, kolam dekat, nanti kita repeat lagi.

Aku dimaklumkan staff kolam, ramai pemancing berjaya mendaratkan ikan-ikan mega di kolam sebelah(kolam besar). Tongsan sisik kasar, liko, pacu telah berjaya didaratkan. Next time, aku nak cuba kolam besar pulak.

Sorry untuk posting kali ni tiada gambar tangkapan. Tilapia saiz2 besar kurang galak di samping ada yang aku bagi pada pemancing lain memandangkan pemancing tu memang niat cari tilapia.

Lokasi kolam :

https://waze.com/ul/hw282y1frf

No comments:

Post a Comment