Wednesday 11 May 2016

Memancing di Rumah Rakit Bagan Lalang

No contact Owner
Wak Nasir    :  019 2699924
Harga            :  RM 30 / kepala


Rabu terdetik aku untuk pergi mencuba nasib di rumah rakit. Sebelum daripada ini, sudah banyak rumah rakit yang ditinjau. Telok Gong Klang , Kelong Pozi Kuala Lukut, Kelong Greenway Pulau Ketam dan rumah rakit Bagan Lalang ni. So, keputusan diambil untuk cuba muara Sungai Sepang plak setelah bosan dengan hasil di Pulau Indah, Klang yang kurang memuaskan. Alhamdulillah, lepas kol, dimaklumkan ada kekosongan dan boleh menempah umpan( perumpun & udang hidup). Harga udang hidup adalah RM 0.70 per udang. Murah la jugak. Harga standard.

Sabtu tgh hari, aku dan 2 org kawanku bertolak ke jeti wak sempo. Kami akan menaiki bot di situ untuk ke rumah rakit.Perjalanan hampir 1 jam setengah diambil dari KL ke jeti wak sempo. Kena pandai-pandai jugak pilih jalan yang kurang tol untuk mengelakkan kos bertambah.

Sejurus sampai di jeti Wak Sempo, kami dibawa ke Rumah Rakit. Rumah Rakit yang dituju ialah yang lama kerana yang baru sudah dinaik dan ditempah orang lain. Sekali imbas nampak usang, dua kali imbas , sesuai la untuk memancing. Ada tandas, bekalan air bersih, dapur memasak, bekalan elektrik. Dinasihatkan untuk anak muda, bawa la laptop atau gajet yang bersesuaian agar tidak kebosanan menunggu cuitan ikan.

Peralatan mancing dipersiapkan. Mujur tali perambut sudah siap disediakan. Kerana saat kami sampai, air sudahpun mula beransur surut. Mengikut pengalaman, waktu air surut, air kurang memakan umpan.10 minit bersiap siaga, maka umpan pun dilontar ke tengah muara sg sepang. Harap-harap ada la ikan yang sudi menjamah umpan.

Namun hampa buatku. Walaupun aku yang melontar umpan dahulu, namun 2 orang kawanku yang terlebih dahulu menarik ikan. Gelama dan seekor ikan yang tidak dapat dikenal pasti spesisnya. Boleh la saiz yang naik. Asal x membangau dan kumpau seperti kebiasaan.

Bila malam hampir menjelma, bila ditarik pancingku, terasa berat. Terasa ikan sudah terjerat. Naiklah ikan pertamaku untuk trip kali ini. Gelama selebar 4 jari.Alhamdulillah syukur.

Tak lama lepas itu, aku ingin menarik pancing hujung yang berumpankan udang hidup. Bila ditarik, terasa berat. Tapi seingatku, loceng tidakpun berbunyi tadi. Bila ditarik, seekor ikan ala-ala ular , ikan malong anggaran berat 1kg, dibawa naik. Yezza, itulah spesies yang kami cari.

Seterusnya, aktiviti memancing sunyi sepi tanpa cuitan pada umpan. Kami terlelap dan tidur dalam teratak yang ada.

Pagi keesokan harinya, aktiviti memancing diteruskan. Namun, akibat cuaca yang mendung, cuitan ikan sangat kurang menggalakkan. Selang beberapa jam, hanya beberapa ekor ikan gelama yang dinaikkan. Bukan rezeki untuk dapat ikan besar.

Dalam lepas zohor, kami bersiap untuk pulang. Akibat kecuaian ku tidak membawa ais, hasil pancing kami menjadi busuk. Terpaksa dibuang. Nasib baik ada pemancing lain yang berkongsi rumah rakit ais. Peringatan buatku untuk trip-trip akan datang.

Tak kumpau , tak membangau, boleh lagi dicuba pada masa akan datang. Rumah Rakit Bagan Lalang checked!!!


Ikan Malong

Gelama

Hasil keseluruhan. ada yang terpaksa buang sebab dah busuk.(lupa bawa ais)

No comments:

Post a Comment