Thursday 12 May 2016

Memancing di Rumah Rakit Sg Kembong, Pulau Indah

No contact
Wak Kadir : 019 2023979
CD  : 016 3730190
Kos : RM 35/ kepala untuk 12 jam


Kebetulan Isnin 2hb mei, cuti umum hari pekerja dianjak dari ahad 1 mei. Peluang menarik untuk memancing. Carta air pun menunjukkan 23hb which is tarikh yang dikira sesuai untuk memancing. Air dijangka air mati. Arus laut terutamanya di muara tidak kuat menyebabkan tiada keperluan menggunakan batu ladung bersaiz gergasi. Rezeki.

Survey punya survey, aku beroleh nombor Rumah Rakit Sungai Kembong di Pulau Indah, Klang. Bila ditanya, yuran agak mahal. RM35/kepala untuk 12 jam. Mahal jugak. Namun, kerana nekad, ku gagahkan jua.Mencuba nasib sekali sekala, apa salahnya.

Ahad pagi sebelum subuh, aku telah bergerak ke Sungai Kembung. Lebih dekat berbanding Bagan Lalang. Tidak sampai sejam, aku sudah tiba di jeti.

Selesai urusan membeli umpan udang hidup, aku dibawa ke rumah rakit. Kebetulan bila sampai, sudah ada 2 org pelancong Cina dari China sedang memancing. Bagai ayam dengan itik, masing-masing tidak dapat berbicara dalam bahasa yang sama. Gembira berjumpa, hampa tidak dapat bermesra.

Nice timing, aku berpeluang mendapat 1 cycle air pasang surut. Pasang sebelah pagi, surut sebelah ptg.

Ikan pertama dinaikkan anak gelama. Paling aku suka, gelama di sini akan besar juga. Berpeluang juga seekor anak ikan malong memakan umpan ku. Badannya licin berkilat berbanding bila besar, badan berwarna kuning.

Ikan galak semasa air pasang dan awal hendak surut. Bagiku berbaloi dengan duit yang aku belanjakan. 10 ekor gelama dan 1 ekor anak gerut. Trip x kumpau. Pengajaran lepas telah aku praktik. Kali ni, aku bawa ais bersama. So, ikan yang diperoleh masih segar sampai di rumah.

Jam 7 ptg bilamana sudah senja, aku pulang ke darat.

Memancing ni sangat menguji sabar.
Memancing ni sangat menguji keyakinan pada rezeki Tuhan.

Bersabar menunggu ikan memakan umpan.
Redha dengan rezeki yang diberi walaupun tidak menepati hasrat hati.











Ni kali lain. memang pesta gelama.








No comments:

Post a Comment