Tuesday 3 May 2016

Pertandingan Memancing di Tasik Bandaran Kelana Jaya

Poster yang menggamit minat secara spontan. Hadiah tidak berapa lumayan namun minat atau perasaan ingin mencuba nasib atau beradu tuah badan membuat diri ingin menyertai pertandingan tersebut. Dikhabarkan penyertaan adalah seramai 500 orang. Terbayang di benak fikiran, bagaimana ingin memancing 500 orang di tasik yang kecil ini? Sudah terang lagi bersuluh akan sangkut dengan tali pemancing lain. Perkara yang sudah pasti ingin dihindari oleh para pemancing.

Aku pernah mencuba menyertai pertandingan memancing sebelum ini. 2 kali di UTP anjuran komiti Pesta Konvokesyen. 2 kali percubaan yang gagal. Pertama, hanya ikan kecil yang dinaikkan manakala yang kedua, hanya menunggu seperti bangau tanpa cuitan sebarang ikan.Aku berharap kali ini sinarnya makin cerah kerana sudah lama aku tidak mengunjungi lombong atau kolam air tawar untuk memancing. Hampir-hampir 4 ke 5 bulan semenjak terjebak dengan pemancingan air masin.

Umpan yang ringkas sahaja yang aku pertaruhkan kali ini. Roti gardenia bercampur umpan ulong berperisa pandan. Tidak sempat untuk menyediakan ramuan yang lebih lengkap dek kekangan kerja di pejabat.

Pagi sesudah solat subuh, kami terus bergerak ke lokasi pertandingan. Darang awal dengan harapan rezeki lepas subuh tidak terhalang di samping semangat membuak-buak ingin memiliki hadiah tempat pertama tunai RM3000.

Perkara pertama, beramah mesra dengan orang kanan dan kiri. Tujuannya, agar sebarang masalah semasa memancing nanti seperti silang tali mudah diselesaikan. Mujur Alhamdulillah, pemancing kiri dan kanan mesra. Halangan pertama berjaya diselesaikan.

Tepat jam 8.30 pagi, pertandingan bermula. Berterbangan tali-tali pancing ke dalam tasik. Ada pancing pantai, ada tepi tebing, ada yang atas bukit. Mana mungkin boleh mancing dengan selesa dalam situasi sebegini. Menyesal dah tak berguna. Mungkin next time, boleh pertimbang balik keluasan tasik untuk disertai sama ada terlalu padat atau tidak.

Setengah hari tanpa sebarang cuitan ikan. Hambar dan mengecewakan. Tapi, sekurangnya aku dapat merasa situasi pertandingan memancing di ibu kota kuala lumpur. Dengarnya, pertandingan akan dijalankan secara pusingan bagi setiap taman tasik yang ada di sekitar Kuala Lumpur.

Membangau dan kumpau.









No comments:

Post a Comment