Sunday 23 June 2019

1 HARI 1 MALAM RONDA2 DI LUKUT (selit2)

Teknik : Bottom & Apollo
Umpan : Udang mati & tongkol  // kurita, udang hidup (pemancing lain)
Tekong : Tekong Awe Caru
No Contact : 010 - 3098084
Harga : RM 650 untuk 6+1 // selit RM 100/orang

Trip santai dan selit2. Gerak sabtu malam ahad dan lajak sehingga petang ahad.

Sabtu malam 
Teknik lebih kepada memburu sekawanan bawal yang bersuka riang bawah cahaya lampu di jeti Shell lukut. Perambut menggunakan apollo bersaiz mata 12, berumpankan udang potong dan dipasang pelampung pada bahagian pin di bawah. Mengasyikkan bilamana melihat pelampung tenggelam di rembat sang bawal.

Ada pemancing yang mengambil peluang mencuba teknik bottom. Hasilnya ikan kerapu dan ikan kaci batu @ ikan kuku. Aku turut menerima tarikan ikan namun rabut. Yang ditarik hanya karang.

Ahad pagi

Apollo sebentar di Rumah Api. Mencari tamban yang sentiasa meriah umpama buih di keliling Rumah Api. Dalam keasyikkan mencari tamban, hujan dengan pantasnya mengelabui kaki laut. Tekong membawa kami berteduh sebentar di Jimah Power Plant. Rezeki untuk tekong beroleh seekor jenahak berumpankan ikan tamban.

Bilamana, hari semakin cerah, kembali ke Rumah Api. Teknik apollo menjadi pilihan mencari spesis pelagik disampung ikan2 lauk seperti Talang dan Cencaru. Hari ni didominasi oleh Sang Talang yg rakut meragut umpan.

Teknik bottom juga turut dicuba dengan membuahkan hasil seekor ikan daun baru, seekor ikan talang besar dan seekor ikan tetanda.

Lengkap trip, masa kembali ke rumah untuk lelap.....Mengantuk....zzzzz!!!







No comments:

Post a Comment