Monday 28 December 2020

Bermalam di Kelong Mamood, Kuala Lukut

Umpan : Ikan Apollo, Udang Hidup, Pumpun (orang bagi), Udang Mati
Muatan : 30 orang pemancing (musim PKPB)
Bayaran : RM 60 / pemancing -------> depo RM40/pemancing
No contact : 019 661 1448 ( Mamood)

Cuti Krismas yang panjang semestinya rugi jika tak dimanfaatkan dengan trip memancing. Kebetulan juga abang ipar aku datang sebentar ke KL, ada urusan untuk diselesaikan. Aku pun membawa die naik ke Kelong Mamood, Kuala Lukut. Sudah lama aku tidak memancing santai di atas kelong. Kali terakhir seingat aku tahun 2019 time bulan puasa.

Memang niat kali ini untuk memancing santai cari ikan2 lauk sahaja. Kesan mabuk laut daripada trip yang lepas belum hilang sepenuhnya lagi untuk membawa aku mencuba trip menyampan pada kali ni. Kali ini pun aku menyediakan peralatan menebing aku sahaja. Cukup 6 set joran + 1 koyan untuk kami kutip lauk.

Semestinya bila dah naik kelong, melihat kepada joran pemancing2 lain, membuatkan aku merasa begitu amatur. Masih nood dalam dunia memancing. Dengan masing2 berbekalkan set joran galah, kami sendiri terpaksa menyelit2 ruang yang kosong untuk melontar umpan.

Siang hari pertama, tidak banyak strike yang mengagumkan. Aku jadi lebih kaget bilamana ikan tamban agak sukar makan mata apollo yang aku jamukan. Namun, sebaliknya berbeza dgn pemancing lain. Itulah kot yang dinamakan rezeki. Memang sukar untuk aku mendapatkan tamban. Mujurlah aku bawak udang hidup sebagai umpan backup.

Kerap kali perambut sangkut melilit batang kelong yang dipenuhi teritip. Spot yang kerap aku hulur dan sangkut adalah bahagian tepi tandas. Dalam kekerapan sangkut itu, dapatlah jugak aku bawa naik kerapu selipar berumpankan udang hidup. Ada sekali tu, umpan yang aku hulur ke bawah kelong terus je dimakan ikan, namun sangkut dan kesudahannya putus.

Dalam senja, abg ipar ku berjaya menarik naik seekor ikan kerapu hybrid berumpankan udang hidup. Kalau sudah rezeki, pasti dapat juga ikannya. Pada mulanya, perambut utk rod tersebut sangkut di celahan kayu tiang kelong pada bahagian tangga & dapur. Saat sangkut tu jugak la mesin reel terpatah. Atas sebab kepenatan, kami biarkan saja rod tersebut kekal sangkut. Tapi secara tiba2, tali mainline bergerak2 seperti ada penghuni dasar yang meragut umpan. Tarik punya tarik, Alhamdulillah, seekor kerapu hybrid bakal dimasak tiga rasa untuk santapan hari esok.

Malam hari pertama, dan pagi hari kedua, tidak banyak ragutan yang diterima. Cuma, rezeki kami lagi, ada pemancing yang sedekahkan ikan todak kepada kami. Hanya sang todak yang ligat meragut tamban yang diluhur. Lebih kurang jam 10 pagi, kami bergerak pulang kerana ada urusan lain di petang hari.

Bolehlah aku simpulkan trip ni memuaskan hati kerana memang niat aku untuk santai2 sahaja. Abg ipar aku pun gembira dengan hasil yang diperoleh. Berat jugak la tong ikan untuk dibawa pulang ke darat. Pelbagai jenis ikan lauk yang kami peroleh. Ikan segar, masak apa pun sedap.

Tips apollo
Guna apollo kertas putih mata saiz 4, 6, 8. Ikan tamban suka apollo kertas.

Guna apollo bulu atau kertas untuk mancing ikan lauk. letak umpan udang mati(kopek kulit) dan hulur saja bawak kelong. Banyak ikan karang bawak kelong.

Bibit-bibit Mabuk di Rumah Api Bagan Lalang

Tekong Salleh Marzuki

FB : Mohamad Salleh Marzuki (Boleh usha2 hasil tangkapan)

Umpan : Ikan Apollo (Tamban) , Udang Hidup, Udang Mati (buang kulit)

Muatan : 3 pemancing + 1 tekong

Bayaran : RM 100 / pemancing  (trip selit2)
               RM 350 / trip

No contact : 010 270 7285 ( Salleh)

Setelah lama tak turun laut disebabkan larangan rentas negeri & daerah oleh pelaksanaan PKPB di Selangor, ini kali ak set trip segera bersama seorang teman ak bagi hilang gigil tak pegang joran hampir 2 bulan. Sudah banyak kali trip sebelum ini terpaksa cancel atas sebab lanjutan pelaksanaan PKPB. Terima kasih kepada MKN membenarkan perjalanan merentas negeri dan daerah sebagai kelonggaran sepanjang PKPB yang masih dilanjut.

Trip last minit, kebanyakan tekong2 biasa tidak available. Maklum la semua pakat lepas gian. Kalau diikutkan tarikh yang ak target ni, air menyorong besar. Arus sudah semakin laju. Namun, dengan niat untuk hilangkan gigil, ak teruskan jugak trip. Ramai tekong yang ak ws tanya availabiliti namun hampa kebanyakannya melebihi bajet dan sudah ada trip.

Kebetulan pada satu petang, dalam kesibukan melayari media sosial, ak terjumpa post tekong salleh di FB. Hasil boleh tahan. Harga berpatutan. Ak pun aturkan trip dengan tekong. Melalui gambar dan posting yang lepas, pelbagai monster dah berjaya didaratkan. Boleh jugak refer group FB : Trip memancing rumah api bagan lalang.

Tiba hari trip, perjalanan bot dari jeti ke spot cuma sekadara 10-15 minit sahaja. Memang dekat. Alhamdulillah, cuaca pagi amat baik. Spot pertama berdekatan dengan rumah api, kami pulun mencari umpan hidup. Semestinya yang menjadi kegemaran sang ikan ialah tamban. Bagai memancing di kolam tamban sahaja, terlalu banyak tamban yang berjaya dinaikkan menggunakan perambut apollo kertas saiz 8.

Tamban ini senang untuk didapatkan jika terjumpa kawasan permainannya. Namun, yang sukar, adalah membelanya untuk hidup lama. Tamban boleh dikategorikan antara umpan yang sangat mudah mati. Mendapat ilham daripada geng2 kelong, ak membawa satu kolam mini bersama pam oksigen untuk membiarkan sang tamban bertahan lebih lama.

Mukadimah sang monster menjadi milik tekong. Tapi tidak kesampaian, perambut putus.Yang kedua dan ketiga juga kami ditewaskan. Selepas itu, tiada lagi ragutan kasar. Kami sekadar pulun apollo ikan tamban moga2 dapat penuhkan tong ikan.

Menginjak ke tengah hari, angin mula meniup kencang. Laut mula bergelora. Bermulalah episod bibit-bibit mabuk laut. Sakit kepala, mual, nak muntah menguasai badan. Namun, masih bertahan. Tidaklah sampai muntah hijau.

Angin terlalu kencang menyebabkan sauh bot kerap kali terangkat dan menyukarkan kami untuk memancing. Hasilnya, cuma sekadar ikan apollo yang dibawa pulang.

Rejeki, syukur. Next time cuba lagi.

Hasil tamban

Angin petang padu

Hasil bot sebelah

Monday 28 September 2020

Pesta Apollo Kerisi

Tekong Bashir
Umpan : Ikan Apollo, Sotong Segar (Candat)
Muatan : 5 pemancing + 1 tekong
Bayaran : RM 100 / pemancing  (trip selit2)
               RM 450 / trip (mancing apollo kerisi)
               RM 550 / trip (mancing tukun approx dlm 6 tukun)
FB : Abdul Bashir
No contact : 013 913 6401 ( Bashir)

Kebetulan cuti raya Aidiladha, aku mengambil peluang bercuti seminggu di kg mertua di Machang. Balas dendam tak dapat beraya di kampung semasa Aidilfitri disebabkan pelaksanaan PKP. Kesempatan yang terhidang ini, aku mengambil peluang untuk mencuba trip boating di perairan pantai timur ni. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, aku terjumpa post di FB oleh tekong yang open trip untuk selit2. Aku telahpun riki trip dengan tekong lebih awal daripada cuti ini lagi.

Kebetulan sehari sebelum trip, ada pasar pagi di Kampung Gutong, Pasir Puteh, aku membeli sotong candat fresh RM25/kg untuk dijadikan umpan masa trip. Ada seorang pakcik yang naik motosikal menjual sotong candat. Packing 1 kg per plastik.Ni kira rezeki aku jugak sebab di pasar2 borong pun kurang menjual sotong.

Lokasi bot adalah di Sabak, Pengkalan Chepa, Kota Bharu. To be specific di Masjid Mukim Sabak. Lokasi jeti sangat berhampiran dengan masjid.

Trip kali ni seramai 3 player dan 1 tekong. Perjalanan ke spot pertama lebih kurang 1 jam. Kebas juga la duduk beralaskan lantai bot. Mode utama memancing kali ni menggunakan apollo. Nak mudah, beli sahaja apollo di kedai memancing bersaiz 12, 13 atau 14. Disebabkan arus air tidak terlalu laju, sekadar guna batu ladung  panjang saiz 6 atau 7.

Boleh juga cari sotong mengabang menggunakan candat umpan. Umpan ikan kerisi akan dicangkuk pada candat. Disebabkan ini 1st time aku tengok teknik tersebut, ak tidak merasmikan penggunaan candat umpan milik ak.

Candat Umpan.

Spot yang tekong bawa meriah dengan ikan2 lauk campuran. Ikan kerisi, kunyit, mudim, kerapu dan banyak lagi. Mood apollo ni sangat syok sebab asal letak sahaja, ikan galak makan. Alhamdulillah. kalau tiada pun ikan2 monster, setidaknya tong ikan penuh dengan ikan lauk. Cukup lauk sebulan.

Tekong ada jugak bawah singgah kawasan unjam. Mungkin timing kurang sesuai, tidak ikan2 besar di unjam yang sudi ragut umpan. Ada satu spot juga, kami diserang ikan aduweh. Asal campak apollo, berpusu-pusu ikan aduweh serang. Kata tekong, sedap ikannya kalau jadikan ikan kering dan goreng sambal....nyum nyum.

Di spot yang sama tu, ak terlepas seekor ikan ayam @ ikan barat. Anggaran saiz dalam 1kg. Ikan terlepas masa nak angkat masuk pun. Ikan ayam ni mulut kecil dan mata apollo memang ngam2 sahaja dengan mulut ikan. Bukan rezeki makan, sekadar rezeki mata sahaja.

Apapun, aku bersyukur dengan trip ni. 1st trip memboating di perairan Kelantan. Selama ni cuma menjerat kerapu di celah2 batu di pemecah ombak Kuala Kemasin.

Ikan Ayam@Ikan Barat. Tekong cakap sedap buat gulai.

Meriah. Macam2 ikan ada

Memikat Patin Janda Sungai Langat, Banting

Tekong Radin
Umpan : Buah Berembang, Roti Gardenia celup Pati Buah Berembang, Pati Sawit (Mugarabas)
Muatan : 2 pemancing + 1 tekong
Bayaran : RM 120 / pemancing , RM 150/ pemancing (pakej special makan)
FB : Trip Memancing Patin Janda
No contact : 016 943 8192 (Ehsan)  ll  011 3399 0829 (Zainal)

Kebetulan, hujung minggu, ada sedikit kelapangan, aku survey2 jika ada trip memancing yg boleh selit2 especially trip laut. Sejak menceburi pemancingan laut, sangat jarang aku turun memancing ikan air tawar sama ada di lombong, tasik, kolam dan sungai. Sudah lupa ramuan2 umpan yang kerap dibancuh zaman belajar dulu.

So, kali ni, aku selitkan nama untuk mencuba nasib memburu patin janda di Sungai Langat. Harga berpatutan untuk aku sebagai pemancing bajet. Lokasi pemancingan adalah sekitar Sungai Langat. Kawasan pancingan tidaklah sepanjang keseluruhan Sungai Langat. Sekadar dalam lingkungan radius 5km daripada jeti sampan tekong.

Boleh dikatakan Sungai Langat ini memang syurga ikan patin. Hal ini disebabkan sepanjang sungai, boleh dilihat begitu banyak kocakan air oleh ikan patin. Saat air menjadi tenang, kocakan air berbalas2 di sepanjang sungai.

Pada masa yang sama, Sungai Langat merupakan spot yang kaya dengan makanan ruji ikan iaitu buah berembang. Di kiri kanan sungai segar bugar pokok berembang meredupkan tebing2 sungai.

Umpan yang digunakan semestinya buah berembang yang dipotong empat. Terpulang, boleh juga dipotong dadu dan juga boleh menggunakan umpan roti yang disalut perasa. Insya Allah, kalau ada rezeki, pasti berpeluang menaikkan sang patin.

Ikan patin boleh dikatakan ikan kegemaran pemancing2 air tawar dek kekuatan tarikan ikan selepas meragut umpan.

Rezeki aku dan rakan pancing baru beroleh 12 ekor ikan patin. Masih belum mampu memecahkan rekod hari sebelumnya sebanyak 14 ekor. Papepun, syukur Alhamdulillah, dah ada lauk untuk masukkan dalam masak lemak tempoyak atau dijadikan ikan bakar....nyum nyum.

Untuk makluman, tekong jugak ada mencari udang galah sepanjang sungai. Kalau kena rezekinya, boleh la nak beli untuk santapan tambahan.

Pakej special RM150 tu termasuk makan tengah hari dan petang. Dikhabarkan specialnya pemancing akan dijamukan lauk udang galah. Bukan rezeki saya, masa turun haritu, tukang masak cuti plak, jd tak dapat la nak merasa.

Wednesday 22 July 2020

MENARI-NARI IKUT ALUNAN LAUTAN JIMAH

Tekong : Pakyie Sepang (nama FB)
Lokasi : Pesisir Jimah Power Plant / Tukun
Umpan : Udang hidup (kolam) / Tamban Hidup / Udang Mati / Ruat
Harga : RM 400 / trip
Muatan : 3 + 1
No contact : 011 - 2134 6602
Tarikh Islam : 5 Zulkaedah

Trip menyampan pertama sejak PKP. Tujuan hilangkan gigil tangan tidak dapat memancing hampir 3 bulan dek PKP. Kali ni ak sewa bot yg lebih memandangkan plan asal ada 3 pemancing + 1 tekong. Tapi, last minit, ada sorg pemancing terpaksa tarik diri sebab ada urusan keluarga. Namun, bayaran diteruskan mcm biasa, so, proceed trip as planned.

Tekong ni ada sampan kecik boleh naik 2 pemancing + 1 tekong. Tapi, jika kita set lebih ramai pemancing, tekong ni boleh usahakan bot yang lebih besar. Mcm2 harga ada. Boleh cuba tanya direct pd tekong.

Spot 1st - kawasan lubang berhadapan Sepang Goldcoast Resort

Spot di sini dasarnya agak dalam. Nasib baik arus tidak laju, so, ladung bersaiz 6 masih boleh mencecah dasar. Tapi, hasil di sini yillek. Tiada yang sudi ragut umpan.

Spot 2nd - Tukun di Rumah Api berdekatan Kelong Nazri

Spot ni dikatakan terdapat tukun2 di sekeliling rumah api. Arus sudah mula laju memandangkan air menuju surut. Kena berhati-hati melontar umpan di kawasan ini memandangkan terdapat kawasan2 yang mengakibatkan sangkut.

Alhamdulillah, di sini, dapat kutip umpan tamban sebagai stok tambahan umpan hidup. Tekong menggunakan teknik berhanyut di sini.

Alhamdulillah sekali lagi, di spot ini, beroleh seekor ebek bersaiz dalam anggaran 1 kg. Seronok layan tarikan sang ebek. Bertenaga memandangkan spesis ini berbadan nipis dan melebar.

Di sini juga, kami berjaya membawa naik ikan2 kecil lain seperti anak kerapu dan ikan kapas.

Spot 3rd - Kawasan berbatu berdekatan Jimah Baru

Memandangkan air sudah mulai bertiup kencang, kami bergerak ke kawasan batuan bersebelahan Jimah Baru, Kawasan ini juga beralun-alun namun kurang kuat berbanding di kawasan tengah.

Niat nak mencari mama kerapu di sini namun hanya anak ikan kunyit dan anak kerapu sahaja yang sudi. Cabaran di sini ialah perambut kerap sangkut. Perlu pandai mencari spot untuk melontar umpan.

Spot 4th - Bawah Jambatan Jimah Baru

Spot favourite tekong. Selalu trip bersama tekong ni, pasti akan parking di sini. Dengan berpandukan Fishfinder, tekong akan pusing siap lorong jambatan ni untuk lihat kawanan ikan di bawah. Jika ada, pasti akan berhenti. Di sini, berbekalkan teknik apollo, kami berjaya membawa naik ikan daun baru. Berminat sungguh ikan daun baru dengan kertas putih pada mata apollo.

Di sini juga, kami beroleh sang pari dan anaknya tetuka.

Spot 5th - Bawah Jambatan Jimah Baru ( Tiang yang lain)

Kami berpindah ke tiang yang lebih tengah. Dalam keasyikan melayan ombak yang turun naik, tiba-tiba pancing ak hampir terjun ke dalam laut. Bila ditarik, perambut telah sangkut di karang. Pastinya kerja sang kerapu.

Perambut terpaksa diputuskan.

Ak segera memasang perambut yang baru dan melontarkan umpan ke lokasi yang sama. Alhamdulillah, belum sempat spool ditutup, ikan terus menerkam umpan. Tarik punya tarik, rezeki sang kerapu hari ini. Lama x makan ikan kerapu stim halia......Nyum,nyum

Spot 6th - Sangkar muara

Bila malam sudah hampir tiba, kami singgah di sangkar dalam muara sungai sepang. Target gelama dan beliak mata.

Beliak mata boleh dipancing dengan mengunjun apollo berhampiran dengan sangkar. Mencuit hati juga melayan sang beliak mata.

Ikut pengalaman tekong, die pernah menaikkan kerapu hybrid dalam anggaran 3 kg di sangkar ni. Menarik.

Dalam perjalanan pulang ke muara, kami mendapat rezeki tambahan. Ad nelayan yang juga merupakan kenalan tekong sedang memukat ketam. Kami dapat membeli 1 kg ketam pantai dengan harga hanya RM15/kg. Murah sangat. Bila makan keesokan harinya, rasa fresh dan manis sangat ketamnya.

Alhamdulillah untuk rezeki hari ni. Next time kene try adjust trip malam plak. Misi memburu bantal emas.

Kerapu Jambatan Jimah Baru

Ebek Tukun Rumah Api

Wednesday 26 February 2020

Rezeki Pemberian Tuhan

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Entry kali ini, aku sahaja ingin sembang santai berdasarkan pemerhatian aku sepanjang terlibat dengan dunia seorang pemancing. Nak kata tegar, dulu2 semasa bujang, kerap la menenangkan jiwa di tebing2 lombong atau tebing2 muara. Melayan keseronokan dan keasyikkan memancing sang anak ikan.

Aku yakin dan tersangat percaya, hampir semua pemancing yakin bahawa rezeki memancing adalah pemberian Tuhan. Tidak ada pemancing yang berupaya menentukan bilangan dan jenis ikan yang dapat dipancing. Hakikatnya, kita sebagai pemancing hanya berikhtiar dengan menyediakan umpan dan peralatan yang terbaik, namun Tuhan jualah yang menentukan hasil yang akan diperoleh. Kadang2 rezeki banyak, kadang2 rezekinya sikit.

Namun, dalam pada kepercayaan ini, yang menjadi sedikit ralat adalah ramai pemancing yang lupa rukuk dan sujud semasa menjalankan aktiviti memancing. Tua atau muda seakan sama sahaja. Yang ditekankan bukannya solat sunat namun solat fardhu lima waktu sehari.

Waktu2 solat kadang2 dilihat dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa ada riak wajah bersalah meninggalkan tanggungjawab yang penting ini. Khusyuk atau kurang selesa untuk beribadah bukan menjadi penghalang besar. Yang menjadi keutamaan adalah pada mendirikan solat tersebut. Risau2 nanti kita tak sempat qada' kembali solat tersebut bilamana sampai di darat.

Hasrat dan hajat kita menginginkan rezeki yang murah dan diberkati perlu seiring dengan tindakan kita selaku hamba kepada-Nya.

Baru2 ini, aku juga kaget melihat rakaman video memancing di Youtube yang membawa trip pemancing pada hari Jumaat. Trip yang berterusan daripada pagi sampai ke petang. Persoalan yang timbul, adakah pemancing2 ni pergi menghadirkan diri ke masjid bagi menunaikan fardhu jumaat dengan menaiki bot? Jika ya, alhamdulillah. Jika tidak, bawalah istighfar dan mohon ampun daripada Tuhan akan kekhilafan dan kelalaian diri mengejar habuan duniawi.

Sewajibnya tiada langsung trip memancing pada hari Jumaat yang mulia buat semua pemancing Muslim. Pernah terjadi kisah di mana zaman Bani Israel dahulu ada sekumpulan umat manusia yang ditukarkan Tuhan menjadi kera atas keingkaran mereka menghormati hari mulia iaitu hari Sabtu.

Kisah seperti itu sepatutnya menjadi pengajaran penting buat kita umat manusia dalam menjadi hamba yang menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Semoga kita sentiasa beroleh rezeki yang berkat. Amin.

Boleh refer panduan untuk solat di atas sampan/bot oleh Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Monday 24 February 2020

Santai2 di Jimah Power Plant

Tekong : Pakyie Sepang (nama FB)
Lokasi : Pesisir Jimah Power Plant
Umpan : Udang hidup (kolam) / Tamban Hidup / Udang Mati / Ruat
Harga : RM 200 / trip
Muatan : 2 + 1
No contact : 011 - 2134 6602
Tarikh Islam : 21 Jamadil Akhir

Dekat hampir sebulan tidak memancing. Gigil tangan2 dibuatnya. Last memancing, ak menebing di tebing berbatu pemecah ombak Kuala Kemasin, Kelantan. Kebetulan pada masa tersebut, ak pulang ke kg belah mertua di Machang. Masa perjalanan antara Machang ke Kuala Kemasin agak lama jgak dalam anggaran 1 jam.

So, kali ni, ak tidak pergi solo. Ak bawak teman yang sudah lama tidak memancing bersama atas kesibukan kerja. Pada kali ni, ak tempah masa dia awal, dalam 2-3 minggu sebelum trip. Kami pernah beberapa kali turun bersama di lokasi Jimah tetapi mengguna pakai khidmat tekong yang lain. Kemungkinan besar disebabkan rezeki yang tidak menyebelahi serta ceteknya ilmu kami berkaitan pemancingan laut, hasil yang diperoleh agak kurang memberangsangkan.

Ini merupakan kali ke-2 aku mencuba memancing bersama Tekong Pakyie Sepang ini. Tekong muda yang bagi aku memahami selok-belok port-port cantik dan menarik sekitar Jimah Power Plant.

Spot pertama - Pintu Kuala Sg Sepang

Dikhabarkan oleh tekong pagi ini cuaca kurang cantik. Angin Barat dijangka bertiup kuat menggelorakan permukaan laut. Kami berhenti sebentar di pintu kuala bagi mencari hasil apa yg ada. Rezeki mula, 2 ekor gelama berjaya dinaikkan. Gelama bersaiz comel sahaja. Namun, kami didukacitakan dengan penarikan Sang Sesirat yang malu2 memakan umpan sampai sedar2 perambut sudah berpintal dikerjakannya.

Spot Kedua - Tebing batu berhampiran Jimah Baru

Tekong membawa kami mencuba nasib menjinakkan kerapu bersaiz hidangan. Kawasan dasar berbatu sememangnya menjadi rumah idaman buat Sang Kerapu. Teknik perambut gantung atau batu hidup perlu digunakan di sini bagi mengelakkan sangkut. Joran perlu dihayunkan perlahan bagi menarik minat kerapu membaham umpan. Udang yang sesuai semestinya udang hidup. Hanya seekor ikan kerapu berjaya dijinakkan di spot ini.

Spot Ketiga - Rumah Api

Tekong membawa kami mencari umpan hidup tambahan. Kami meredah lautan menuju ke Rumah Api. Ini merupakan spot favourite jika ingin mencari umpan hidup tambahan. Target utama semestinya tamban yang menjadi kegilaan penghuni dasar di Jimah. Tapi, bukan rezeki kami barangkali, hanya ikan beliak mata sahaja yang sudi menjamah mata apollo yang diturunkan ke dasar. Menurut tekong, ikan beliak mata kurang mendapat tumpuan ikan2 demersal. Namun, rezeki yang lain turut serta naik ke atas sampan. Dalam beberapa kali karauan mata apollo, kami berjaya membawa naik beberapa ekor ikan cencaru. Layan jugak la melawan asakan sang cencaru.

Spot Keempat - Jambatan Jimah Baru

Kelebihan tekong ini adalah beliau memiliki Garmin GPS/Fish Finder. Alat ini menjadi ikhtiar kami mencari lubuk2 yang dihuni ikan. Kami melilau pusing sekitar jambatan bagi mencari kawanan ikan. Rezeki di sini, kami memperoleh daun baru dan jenahak dara. Syukur Alhamdulillah. Layan jugak menarik asakan ikan daun baru ni. Pertama kali aku memperoleh ikan dengan saiz hidangan.

Spot Keempat - Muara

Bila petang menjelman, angin yang meniup semakin kuat sehingga menggelorakan laut. Turun naik kami dipukul ombak. Disebabkan kesukaran parking sampan pada spot2 di jambatan jimah lama(air lebih dalam), kami mengambil keputusan untuk memancing di muara sungai. Target semestinya tetanda.

Saat kami masuk ke muara, air sudah surut disamping hujan turut turun dengan lebat. Air sungai yang tadinya jernih, serta merta menjadi keruh hasil air tanah yang masuk ke sungai. Ikan tidak berapa galak makan. Cuma, masih rezeki kami, beberapa ekor tetanda dan ikan tebal pipi sudi ikut pulang bersama.

Penutup

Alhamdulillah, trip yang sukses. Tekong mencadangkan untuk kami mencuba pula trip sesi malam. Katanya ikan2 besar kelaparan mencari umpan di waktu malam. Dalam trip ni juga, aku cuba menggunakan umpan sotong kurita yang dibeli di Jeti Sementa, Kapar, Klang. Namun kurang sambutan.

ni butiran untuk siapa2 yang teringin meduga trip sesi malam.

Harga : RM 250.00
Pemancing : 2+1
Umpan : sama mcm siang. mgkin kurita menjadi kot.

Ni pulak butiran umpan kurita yang ak beli di Jeti Sementa, Kapar, Klang

Nama Penjual : En Osman
No Telefon : 013 - 677 2616
Harga :

@ Kurita Karang (Kaki Pendek)
- Hidup = RM 5/ekor ll Mati = Rm 5/ 2 ekor

@ Kurita (Kaki Panjang)
- Hidup = RM 10-15/ekor (bergantung pada saiz) ll  Mati = RM 5/ekor

Nota : Kene call dlu kalau inginkan stok yang hidup. Umpan panas selalunya cepat orang booked

Ni pulak butiran umpan kurita yang ak beli di Telok Panglima Garang, Banting

Nama Penjual : Tuan Parliey (Nama FB)
No Telefon : 011 - 1093 0121
Harga : Kurita mati ( RM 2/ekor)
Lokasi : Telok Panglima Garang, Banting
Nota : Kene call dlu, sbb stok cepat habis

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gambar Hasil Trip Jimah

Ni hasil trip hari berikutnya