Sunday 19 December 2021

Gigil Kesejukan Malam di Sekitar Westport

Sekitar Westport

Umpan : Udang Hidup Jala /  Pumpun Sarang (RM20)

Muatan : 2 + 1

Bayaran : RM300 termasuk umpan udang hidup jala

No contact : 016-275 3402 Hafizal @ Apiz Kecik

FB Tekong : https://www.facebook.com/Hafizal.Latiff

Lokasi Jeti : Jeti Starcruise, Pulau Indah

Tekong sediakan : Ais ll Tong Ikan atas bot

Trip dengan tekong ni boleh dikatakan laku keras memandangkan trip cuma open on weekend dan time air kecik (mati-menyorong). Rezeki aku dapat selit jugak trip untuk try dengan tekong, itupun sebulan setengah sebelum dah book.

Disebabkan penjual umpan udang jala kehabisan stok, tekong ajak untuk follow sekali menjala umpan dulu. Sehari sebelum, tekong sudah pun keluar menjala, tapi bilangan udang belum mencukupi. Mungkin rezeki kami dah lama tak mandi hujan, sesampai kami di jeti, hujan pun turun dengan agak lebat. Bot terpaksa dilewatkan untuk bertolak. Bolehlah aku ambil kesempatan masa ni untuk menyiapkan joran dan perambut. Agak lebih kurang jam 6.30 petang, baru kami bertolak dalam hujan yang turun renyai2.

Kami singgah di port pertama, jeti starcruise. Kebetulan masa itu, terdapat 2 cruise yang sedang parking. Bila dilihat 2 cruise tu, terasa kerdil je sampan yang kami naik. Kami singgah dulu di sini untuk mencuba rezeki. Barangkali ada penghuni dasar yang sudi naik. Air di sini boleh dikatakan agak dalam. Maklumlah kawasan parking cruise. Di sini, ada satu tarikan kasar oleh sang ikan. Namun, disebabkan keadaan dah hampir gelap, kami tak perasan. Kesudahannya, ikan dah bawa lari umpan dan membelitkan tali di tiang jeti. Bukan rezeki kami.

Bila hujan dah reda, kami terus menuju ke pantai berhadapan Northport untuk menjala udang. Sini merupakan port favourite bagi nelayan2 untuk menjala udang. Hampir 2 jam jugak tekong menjala kerana udang nya agak payah memunculkan diri. Bila udang dah cukup, kami terus menuju kembali ke jeti starcruise memulakan sesi pancingan yang sebenar.

Ni merupakan kali ke3 rasanya aku menyertai trip menyampan malam. Mata memang agak mengantuk disebabkan tidak sempat tidur di siang hari. Di jeti starcruise ni sebenarnya merupakan kawasan favourite tekong2 mengendap sang kurau, ikan kayangan di port klang. Harga tangkapan kurau pancing boleh mencecah RM60/kg. Namun, kami tidak dapat parking di lokasi sebenar mengendap kurau dek kehadiran cruise yang parking di laluan kurau tu. Terpaksa cuba di celahan tiang2 jeti. Namun, di sini, ada juga penghuni2 yang sudi ikut balik.

Then, kami teruskan trip ke spot kedua di warf simen. Masih lagi ikan biasa yang cuit2 umpan. Gelama, tetuka, duri yang banyak menghuni dasar port klang. Dalam samping2 itu, tidak lupa sang buntal yang galak mencuri umpan.

Kami berpindah kemudiannya ke warf minyak. Masih spesis ikan yang sama yang mencuit umpan. Tidak menang tangan melayan.

Tatkala ikan sudah kurang meragut umpan, kami pun berpindah ke sekitar westport. Lokasi berhampiran jambatan pertama westport. Agak lama kami duduk di sini menanti ikan mega meragut umpan. Ada juga la yang sudi. Seekor semilang dan belukang berjaya dibawa naik. Namun, kekerapan ikan meragut umpan agak kurang. Menurut tekong, pada malam itu, arus di sekitar westport sangat perlahan @ hampir mati menyebabkan ikan culas. Dalam pada itu, terdapat 2 kali ragutan kasar ikan menyebabkan tali pancing putus. Sekadar rezeki tarik. Itulah cabaran utama memancing di sekitar westport. Kena sentiasa peka dengan cuitan ikan.

Menghampiri subuh, kami bergerak ke spot luar di jambatan. Di sini, barulah sang tetanda dan daun baru memunculkan diri. Itupun, selang 20-30 minit baru ada ragutan.

Disebabkan arus yang terlalu perlahan, tekong mengajak kami memancing di Selat Mat Zin. Dalam perjalanan, kami singgah di tiang peken berhadapan dengan westport. Nah, disini drag mencicit bunyi ditarik jenahak dalam anggaran size 1 kg. Tarikan ikan sangat mengasyikkan. Alhamdulillah rezeki. Namun, hanya sekor sahaja yang sudi. Barangkali kumpulan jenahak sekadar singgah sekejap di dasar tiang peken.

Bila keadaan beransur sunyi, kami terus menuju ke Selat Mat Zin. Arus dan alun menyebelahi kami. Cun sangat untuk memancing. Kami berhenti di beberapa spot sepanjang pintu masuk Selat Mat Zin ni. Di sini, kami memperoleh seekor kerapu dalam anggaran saiz 1.5 kg. Umpan hanya dilontar ke bawah bot sahaja. Sudah rezeki, Alhamdulillah. Bila dikenang balik, saiz mata kail tak padan langsung dengan saiz ikan.

Di selat ini juga, kami sempat mencuba di kawasan reba yang menjadi port mengendap ikan kayangan Langkawi, Sang Barramundi @ Siakap Putih. Aku boleh cakap kawasan nya sangat cantik di persimpangan tiga dengan dasarnya dipenuhi reba-reba yang menjadi kediaman ikan. Di sini, kene pantas dan cepat , kalau tidak memang kail akan sangkut. Di port ni, kami memperoleh tetanda, gelama papan, ikan sebelah.

Bagi mengakhiri trip, kami berteduh sebentar di warf simen. Mana lah tahu ada rezeki kurau makan petang. Namun, hajat tak kesampaian, sang kurau tidak kunjung tiba. Kami bertolak balik.

Alhamdulillah syukur dengan rezeki yang Allah kurniakan. Aku boleh katakan hasil agak meriah. Cuma tidak banyak yang mega. Spot target sekitar westport kurang membuahkan hasil disebabkan arus yang terlalu perlahan. Takpe, next time insya Allah, boleh repeat lagi.

Total keseluruhan hasil. Cukup lauk sebulan.

Besar kerapunya

Tuesday 30 November 2021

Family Day di Rakit Semilang

Rakit To'wan

Bayaran : RM300 (harga diskaun sbb family trip dan tak cukup 12 jam)

No contact : 60 11-5500 1179 (Boleh contact minta video dan gambar setiap rumah rakit)

FB : https://www.facebook.com/pages/category/Fishing-Spot/Rakit-To-Wan-311358852689100/

Lokasi Naik Bot : Jeti Telok Nipah, Pulau Indah

Umpan : Udang Hidup Jala /  Pumpun Sarang

Tauke Umpan : En Arieman +60 12-696 3699 (kedai dalam kawasan jeti jugak)
                           (Boleh order ais skali)

Ini merupakan trip bersama famili. Tempahan dibuat sebulan sebelum kerana almost every weekend akan fully booked. Rezeki kami peroleh harga diskaun RM300 sahaja berbanding harga asal memandangkan trip suka-suka santai bersama keluarga dan masa yang available tidak cukup 12 jam.

Rumah rakit ini boleh dikategorikan sangat selesa. Bersih, selesa dan semestinya selamat untuk membawa keluarga menenangkan fikiran. Kedudukan rakit juga yang berada di kawasan muara sungai juga menyebabkan terlindung daripada angin kencang. Aku sendiri boleh cakap ini memang setakat ini adalah merupakan rumah rakit paling selesa aku pernah naik memancing.

Untuk memasak, pengunjung perlu bawa barang basah dan bekalan air bersih sendiri. Terdapat dapur gas, sedikit peralatan memasak (periuk, kuali), pinggan, mangkuk, cawan disediakan atas rumah rakit.

Rumah rakit semilang ni 2 tingkat. Atas terdapat pelantar tertutup sesuai untuk dijadikan ruang solat dan ruang tidur. Rumah rakit juga direkabentuk secara ruang terbuka, jadi pengunjung memang tidak rasa panas.

Manakala untuk memancing pengunjung perlu bawa peralatan sendiri beserta umpan. Umpan boleh order dgn En Arieman (no contact yang di share di atas) atau boleh cari di Laguna Park. Ramai peniaga yang menjual umpan di situ.

Aku sendiri sediakan hampir 10 batang joran untuk kegunaan ahli keluarga memancing. Joran-joran dan mesin kekili yang aku bawa kesemua merupakan set-set biasa. Maklum lah majoriti yang datang baru 1st timer memancing. Perambut pulak, aku sekadar gunakan mata apollo. Hasratnya ingin kutip seberapa banyak lauk yang boleh di sambil suka-suka meneroka hobi memancing. Cuma agak kepenatan di awal pagi kerana terpaksa menyiapkan kesemua 10 joran memandangkan tiada yang reti setup pancing. Satu demi satu joran aku siapkan untuk kegunaan mereka.

Tips bila guna apollo, letak umpan pada 3 mata paling bawah sahaja. Pendapat aku, kebanyakan masa, ikan hanya masa di dasar, so, hanya umpan yang paling bawah sahaja yang diragut.

Pada waktu maghrib, kami pun menamatkan percutian rumah rakit ini. Alhamdulillah, masih ada hasil yang boleh dibawa pulang. Cubaan mencari ikan gred A kurang kesampaian. Hanya seekor anak kerapu yang sudi menjamah umpan. Sang senangin dan tetanda tidak langsung memunculkan diri. Spesies lain yang juga muncul adalah tetuka dan daun baru. Selainnya, diungguli ikan gelama.

Serba sedikit lauk

Owner ada 4 rumah rakit:

2 rumah rakit yang 2 tingkat
Rakit Semilang
Rakit Senangin

2 rumah rakit yang 1 tingkat
Rakit Ania
Rakit 4

Boleh minta detail lagi pada contact yang dishare.

Wednesday 27 October 2021

Kenapa Aku Menulis

Kebanyakan tulisan aku adalah berkisar berkaitan trip memancing. Aku ingin kongsi segala pengalaman cetek yang aku ada berkaitan memancing terutamanya memancing laut.

Aku ingat lagi masa mula selepas grad tahun 2015, segala macam lubuk menebing just redah guna moto. Sanggup redah dari Pantai Dalam sampai ke Pulau Indah semata-mata untuk memancing. Ada lubuk yang senang akses, ada lubuk larangan, ada lubuk kene guna orang dalam untuk masuk. Macam-macam keadaan yang aku lalui untuk sampai sekarang ni kira reti jugak la memancing laut.

Aku sekarang ni dah jarang menebing, mostly akan spend lebih sikit untuk menyampan. Alhamdulillah, ada masa rezeki banyak, ada masa kumpau jugak. Walaupun kumpau, tapi tetap belajar perkara baru setiap kali trip.

Daripada setiap trip, aku belajar ikat perambut. Nak sebut macam2 - perambut Y @ perambut gantung, perambut apollo 2 mata, perambut batu hidup. Termasuk jugak ikatan seperti FG Knot. Ada la belajar melalui tekong, ada yang belajar melalui Youtube.

Passion dan minat itu mendorong aku untuk belajar dan kerap belajar. Untuk kata sama level dengan tekong, masih jauh sekali. Tekong hari2 turun ke laut, manakala aku sekadar turun paling kerap pun sekali sebulan sahaja.

Insya Allah aku akan terus berkongsi data dan info daripada setiap trip yang aku sertai. Harapan aku agar aku boleh guide newbie bagaimana untuk memancing laut. Memancing ni biarlah berhasil walaupun kecil kerana setiap hasil tu menggembirakan jiwa.

"Kumpau itu pasti, strike itu rezeki"

Tuesday 26 October 2021

Kedinginan Hujan Di Sekitar Westport

Pesisiran Westport

Umpan : Udang Hidup Jala /  Pumpun Sarang (RM15)

Muatan : 3 + 1

Bayaran : RM500 termasuk umpan udang hidup jala

No contact : 013-641 4095 Paan

Lokasi Jeti : Jeti Telok Nipah, Pulau Indah

Tekong sediakan : Ais ll Tong Ikan atas bot

Ini pertama kali aku mencuba naik dengan Tekong Paan. Teringin repeat sekitar westport memandangkan lokasi dan lubuk sangat menarik untuk diteroka dan dicuba. Kawasan sekitar westport semestinya menjadi banglo idaman bagi sang ikan mencari lauk. Sekitar westport boleh dikatakan sesuai sangat untuk memancing memandangkan kehadiran pelbagai struktur2 yang banyak secara tak langsung memperlahankan arus air.

Tekong menasihatkan agar pergi time air menyorong kecil atau besar kerana jika tiada arus, ikan dikatakan kurang galak meragut umpan di samping perlu teliti jadual air juga supaya tidak datang time air keruh. Mostly, sekitar westport cun kalau mancing time air hijau.

Kami datang seperti timing yang dijanjikan. Kol 9 pagi bot akan bertolak menuju ke spot. Mudah dengan kebanyakan tekong yang bawa trip ke sekitar westport, mereka akan sediakan umpan udang hidup siap2. Dikhabarkan udang jala lebih mujarab berbanding udang bela yang dijual di kedai2 umpan. Tapi kena yakin bahawa rezeki pemberian Tuhan. Ikan jumpa umpan, insya Allah makan je.

Aku biasanya akan bawa sekali umpan pumpun. Setakat pengalaman 2-3 kali pergi ke sekitar westport, pumpun ni kerap juga diragut ikan especially gelama, duri dan tetanda. Kadang2, kalau kene dengan rezeki, jenahak saiz 1 kg pun makan juga pumpun. Pumpun aku beli dari Kedai Umpan Laguna Park. Itu merupakan kedai yang sangat lengkap menjual umpan. Terdapat pelbagai umpan yang dijual seperti udang hidup (pelbagai saiz), pumpun, kurita, udang lipan, udang mati).

Pagi nya langit mendung serta menjadi petanda hujan akan turun. Alhamdulillah, sejurus kami tiba di sekitar westport, barulah hujan turun dengan lebatnya. Suasana di sekitar westport sangatlah gelap. Sebolehnya prepare lampu kepala bersama untuk mudahkan nak pasang umpan. Bilaman hujan, ikan-ikan monster kurang galak meragut umpan. Cumanya, ada beberapa ketika pancingku diragut kasar, namun rabut. Bukan rezeki. Walaubagaimanapun, rezeki kami waktu pagi dapat memenuhkan tong dengan ikan gelama. Asal umpan jatuh ke dasar, pasti diragut sang gelama. Boleh menceriakan suasana yang sepi. Aku selalu akan sediakan ikatan mata apollo 2 mata yang diikat sendiri untuk memancing anak-anak ikan seperti gelama. Kadang-kadang, ada juga ikan lain yang terpedaya dengan mata apollo yang aku gunakan. Sebelah pagi boleh dikatakan tiada ikan2 gred A meragut umpan. Cuma sekadar penghuni tetap perairan selat klang duri dan gelama sahaja yang sudi.

Bilamana air pasang dan hujan dan berhenti, tekong berpindah ke spot jambatan. Di spot2 ni kami lebih galak menerima sambaran ikan tetanda. Paling besar bersaiz 300g. Sangat mengasyikkan kerana ikan tetanda bersifat agresif. Ikan tetanda akan terus menelan umpan yang dihulur dengan rakusnya. Pasti terkejut mendengar loceng pancing berbunyi bilamana sang tetanda menyambar umpan.Sesekali, ada juga ikan daun baru yang menyelit meragut umpan untuk ikut kami pulang.

Air yang boleh dikatakan agak keruh menyebabkan ikan kurang meragut umpan.

Pada jam 5.30 petang, kami mula bergerak menuju pulang. Dalam perjalanan, kami sempat singgah di spot2 lain berhampiran westport untuk mencuba nasib. Rezeki kami, pada salah satu jambatan, ada seekor tetanda meragut umpan udang hidup saiz char kuey teow. Tinggi selera ikan. Selepas tetanda yang terakhir tu, kami teruskan perjalanan pulang dan tiba di jeti pada jam 7.45 malam.

Tekong ni merupakan tekong muda yang banyak simpan lubuk. Lubuk hanya dihafal dalam kepala. Dukacita ckit, tekong maklumkan itu merupakan trip terakhir tahun ni. Tekong dalam proses menjual bot yang kami naik dan menaiktaraf ke bot yang lebih besar. Kemungkinan pun trip akan open balik pada tahun depan.

Alhamdulillah, sempat juga kami naik dengan tekong paan ni. Ada kenalan bagitahu tekong paan ni rajin mengendap sang kurau , spesis mahal yang menjadi idaman kaki pancing. Insya Allah, boleh cuba lain pada masa lain.

Sekawan tetanda yang berjaya ditawan

Gelama yang terus mengungguli carta ikan paling glemer

Gambar2 hasil tekong pada trip2 sebelum sebagai tatapan pembaca

Thursday 7 October 2021

Rumah Rakit Pak Lim, Bagan Lalang

Rumah Rakit Pak Lim (Rakit B)

Umpan : Udang Hidup - 70 sen seekor  , Pumpun Ruat - RM10 / bag

Muatan : maximum boleh muat 10 orang

Bayaran : RM450 (24jam)     ll       RM250 (12jam)

No contact : 017-366 1023 Faiz  ll  012 - 376 2819

Lokasi Jeti : Jeti Pak Lim

Kelengkapan :-
*dapur dan kelengkapan memasak
*tandas dan bekalan air paip bersih (air direct paip)
*1 bilik
*pangkin
*bekalan letrik genset
*tempat simpan udang hidup
*bbq set

Keluasan rakit - besar rumah rakit 20 x 30

Trip kedua dalam selang waktu yang dekat. Tapi kali ni, santai2 sahaja. Nak bawa mak mertua merasa memancing ikan-ikan muara. Kebetulan, weekdays, x ramai orang tapi jenuh juga nak cari rumah rakit yang available dan berpatutan. Memandangkan juga trip kali ni, trip santai bersama famili, jenuh jugak ak cari rumah rakit yang betul2 ada ciri-ciri keselamatan yang memuaskan hati.

Lantai x berlubang, penghadang yang rapat dan semestinya rumah rakit yang bersih. Survey2, akhirnya, ak book dengan rumah rakit pak lim. Daripada gambar yang diberi, memang nmpak kemas dan selesa. Hasil pun boleh tahan jugak.

Sampai hari yang dijanjikan, kami menuju ke rumah rakit. Ada 2 jalan masuk ke jeti pak lim. boleh google sendiri nanti. Satu jalan yang lalu perumahan, jalan TAR + jalan tanah. Satu lagi laluan, jalan tanah keseluruhan. Kami terpaksa melalui laluan kedua disebabkan terdapat kerja-kerja pembinaan kecil dijalankan di laluan pertama. Bersalut la tayar kereta dengan tanah. Cuma jalan masuk ke jeti agak sempit, satu lane sahaja. Kalau berselisih, mungkin satu kereta kene masuk gaung di kiri atau kanan.

Jeti boleh dikatakan sangat kemas dan selesa. Ada tandas yg cantik (gambar boleh tgk di FB). Macam tandas dekat rumah sendiri. Parking pun banyak dan luas. Dalam jam 10.30 pagi, kami terus menaiki bot menuju ke rumah rakit. Bot sangat besar, selamat kalau nak bawak anak kecik. Umpan boleh dibeli di jeti. Cuma, kalau boleh, book dulu, supaya ada stok. Nasib baik haritu dah ada book perumpun ruat 3 bag. Ruat yang dijual sangat segar, sememangnya menjadi tarikan buat ikan-ikan.

Sesampai di rumah rakit, aku terus menyiapkan kelengkapan memancing. Al-maklum bila bawak family, kebanyakkannya tidak pernah memancing guna rod & reel. Kalau di kampung, cukup sekadar batang buluh atau nipah.

Seperti biasa, untuk menggalakkan ikan makan, aku menggunakan mata apollo bulu2 kilat. Tidak perlu pasang umpan pada kesemua mata kail. Cukup sekadar pada 3 mata paling bawah. Pertama kali, hanya aku sahaja yang menyentuh umpan ruat. Yang seterusnya, masing-masing sudah berani menyentuh ruat, kalau boleh digambarkan macam cacing tapi lebih gemuk. Tapi kene hati-hati, ruat ni kuat menggigit, rasa sama macam kene gigit semut.

Seharian memancing, kami rasakan ikan kurang galak menjamah umpan yang dihulur. Jarang2 loceng yang dipasang pada joran berbunyi. Mungkin faktor air yang sejuk memandangkan malam sebelumnya hujan. Air sungai lebih banyak mengandungi air tawar membuatkan ikan agak culas.

Namun, syukur, banyak jugak hasil yang kami peroleh. Yang paling besar, seekor belukang disamping seekor tebal pipi yang meragut umpan di kala petang. Selebihnya, pelbagai ikan seperti gelama, duri, serkut. Tidak ketinggalan, ada yang berjaya memperoleh anak selar yang mundar-mandir di sekeliling rumah rakit. Mata apollo dihenjut turun naik di sekitar rumah rakit dengan berumpankan udang kopek.

Hasil-hasil ni sebahagiannya dijadikan juadah makan tengah hari. Tak tergambar betapa manis dan sedap nya memakan ikan fresh walaupun sekadar gelama. Sangat sedap dan bertambah-tambah nasi.

Sekitar jam 7.00 malam, kami berangkat pulang ke jeti.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di pekan Sg Pelek untuk mendapatkan tempahan ketam fresh pada tekong yang dikenali. Alhamdulillah, rezeki kami dapat beli 4kg ketam fresh buat santapan di rumah.

Bagi yang ingin tempah ketam di area Bagan Lalang, boleh contact no di bawah. Harga murah sekitar RM20/kg. Ketam bunga di pantai, saiz comel2 tapi dah sedap nak makan.

No contact : 010 270 7285 ( Tekong Salleh Marzuki)

Tuesday 28 September 2021

Pesta Gelama Di Pulau Ketam

Tekong Ayie

Umpan : Udang Hidup, Udang Mati (buang kulit), Pumpun

Muatan : 3 pemancing + 1 tekong

Bayaran : RM 450 / trip - Pulau Ketam(termasuk umpan)
               RM  360 / trip - Selat (termasuk umpan)

No contact : 019 648 4677

Lokasi Jeti : Jeti Pengail, Tanjung Harapan

Kebetulan kebenaran rentas daerah dibenarkan untuk individu yang telah lengkap vaksinasi (utk ak yg cukup AZ, kira2 14 hari selepas suntikan kedua), ak merancang trip. Kira2, sudah agak lambat untuk mendapatkan tekong. Kebetulan, sudah menjadi rezeki, tekong ayie ni available. Rancangan awal sekadar mahu lepaskan gian sudah lama tidak memancing laut, dapat pusing2 selat klang pun dan happy. Bincang2 dengan ahli trip, semuanya setuju untuk turun trip ke Pulau Ketam.

Ramai orang cakap Pulau Ketam merupakan lubuk yang sangat berpotensi. Banyak ikan-ikan gred A menghuni dasar Pulau Ketam. Ditambah pula dengan kewujudan sangkar-sangkar ikan yang semestinya menjadi lubuk makan buat ikan-ikan yang meronda-ronda sekitar Pulau Ketam.

Seingat aku, cuma sekali sahaja, aku pernah bertandang ke Pulau Ketam. Hasilnya ketika itu seekor jenahak dan seekor kerapu hibrid yang semestinya bukan aku yang naikkan.

Kali ni agak sesuai ke Pulau Ketam memandangkan air dalam fasa air mati bermakna arus sangat perlahan. Tidak perlu gunakan ladung yang bersaiz besar.

Spot Pertama

Spot pertama kami kunjungi, adalah kawasan sangkar ikan. Cuma ketika kami tiba air ketiadaan arus. Tali benang yang dihulur tegak sahaja membelah air laut. Kami tunggu dalam 15 minit dan terus beredar ke spot berikutnya.

Spot Kedua

Di spot ini, masih lagi berlegar sekitar kawasan sangkar ikan, barulah ikan mula galak  meragut umpan. Alhamdulillah, anak ikan tebal pipi menjadi buah mula. Seterusnya, kami berterusan digasak sang duri. Dalam kerakusan duri meragut umpan, kami diserikan dengan tangkapan ikan bolos. Buat pertama kalinya, aku melihat saiz ikan bolos yang besar. Orang cakap ikannya sedap walaupun kecik je.

Spot Ketiga

Bilamana matahari sudah menegak di atas kepala, kami beralih berteduh di laluan sungai yang berdekatan. Hajatnya, ingin memikat sang misai @ semilang. Semilang yang dicari, belukang yang melengkungkan joran. Ikan paling besar untuk trip kali ni dalam anggaran 1kg.

Spot Keempat

Menanti semilang yang tak kunjung2 tiba, tekong mengalihkan bot ke spot keempat berhadapan dengan jeti Pulau Ketam. Katanya, sini lokasi kegemaran siakap. Sambil2 menanti siakap memunculkan diri, kami diceriakan dengan kehadiran tetanda dan gelama yang meragut umpan. Termasuk juga sang buntal yang gigih menghabiskan umpan. Namun, dalam kesabaran menanti siakap, salah satu pancing diragut kuat. Tarik punya tarik, terkejut kami dibuatnya. Seekor cencaru kuda sesat membaham mata apollo yang kami guna. Katanya tekong, cencaru ni datang cari makan daripada laut lepas yang terletak disebalik Pulau Ketam.

Spot Kelima

Apabila keadaan kembali sunyi, enjin bot dihidupkan dan kami bergerak menuju ke spot berdekatan sangkar. Di spot terakhir Pulau Ketam ni, kami tak menang tangan melayan ragutan sang gelama. Asal umpan jejak tanya, pastinya akan rasa getuan ikan. Kadang2, lebih daripada seekor dibawa naik. Inilah masanya memenuhkan tong ikan.

Spot Semilang
Dalam anggaran jam 5.30 petang, kami beranur pulang ke jeti. Dalam perjalanan, sempat kami singgah di salah satu tiang peken. Hajatnya mencari semilang sekali lagi. Alhamdulillah, ada seekor semilang yang sudi ikut balik.

Trip yang santai. Bukan rezeki kami membawa balik ikan-ikan gred A. Alhamdulillah, banyak jugak ikan lauk yang boleh dibawa balik.

Keseluruhan hasil 3+1

Mengungguli carta tangkapan Gelama & Mengkerung

Ikan-ikan rare, termasuk Cencaru Kuda sesat

Thursday 22 April 2021

Cari Lauk Ramadhan

Tekong Salleh Marzuki

FB : Mohamad Salleh Marzuki (Boleh usha2 hasil tangkapan)

Umpan : Ikan Apollo (Tamban) , Udang Hidup, Udang Mati (buang kulit), Pumpun

Muatan : 3 pemancing + 1 tekong

Bayaran : RM 100 / pemancing  (trip selit2) , RM120 / pemancing (termasuk menjaring)
               RM 350 / trip

No contact : 010 270 7285 ( Salleh)

Bulan Ramadhan menjelma, di samping fokus lebih terarah kepada memperbanyakkan ibadah, aku turut mengintai peluang untuk memancing. Tahun lepas tidak berkesempatan dek kerana PKP. Tahun2 sebelum itu, sempat la turun mencari hasil laut di kelong dan menaiki bot. Alah bisa, tegal biasa. Aku konfiden untuk book trip memandangkan bulan Ramadhan, kebanyakan tekong berkelapangan disebabkan trip tidak kerap berbanding bulan biasa. Hanya yang kental mental dan fizikal sahaja mampu berpanas di tengah lautan.

Niat trip harini memang sekadar untuk mencari lauk2 untuk berbuka. Kebetulan memang ada niat utk repeat dengan tekong yang sama memandangkan trip bersama yang lepas, kami diasak angin padu. Aku mabuk lauk aku dikerjakan alun.

Aku sudah sediakan umpan sehari awal memandangkan rancangannya untuk turun ke laut seawal mungkin. Kalau rujuk kepada apps Windfinder, alun dan angin dijangka bertiup kencang pada jam 2 petang. Separuh hari pertama ni perlu dimanfaatkan sebaik mungkin.

Spot pertama, kami singgah di rumah api bagan lalang. Ni spot utama untuk mencari ikan umpan. Tamban cukup meriah di sini. Kalau bernasib baik, cencaru pun ada masuk. Rezeki kami bertemu kawanan kecil ikan cencaru. Layan jugak la menarik cencacu bersenjatakan mata apollo. Ikan monster masih belum buka mulut lagi. Kalau diikutkan cerita tekong, sekitar rumah api ini dipenuhi tukun2 konkrit yang menjadi mahligai idaman sang ikan. Di sini cukup sekadar kami menarik cencaru dan ikan tamban.

Agak2 bilamana keadaan sunyi, tekong membawa kami ke spot kedua iaitu di Tukun Tanjung Rhu. Di sini, air lebih dalam dan anak2 ikan lebih galak. Hasilnya, berpesta lah kami melayan ikan serkut dan beberapa mengkerung. Tak menang tangan kami melayannya. Campak , tarik. Baru sahaja ladung cecah dasar, umpan terus digetu sang ikan. Penceria suasana.

Agak2 bilamana keadaan arus semakin lemah, tekong mengajak untuk mencuba kawasan tubir berkedalaman 25-26 meter. Namun, pendaratan kami tidak berjaya. Angin yang semakin kuat meniup menyebabkan sauk tidak kukuh memacak di dasar lautan. 2-3 kali cuba masih gagal.

Memikirkan keselamatan diri dan keadaan laut yang semakin bergelora, kami ambil keputusan untuk pulang sahaja ke jeti. Lagipun, bulan puasa, nak pulun sangat pun , badan tak berapa larat.

Trip setengah hari yang menghiburkan. Insya Allah ada kesempatan aku try lagi. Teringin menduga penghuni dasar yang menetap di tubir Tanjung Rhu.

Bonus kalau memancing area Bagan Lalang ni sebab boleh order ketam fresh. Ketam pantai, besar2 saiz 3 @ 4 jari. Harga pun murah2 je. RM 15-20/kg. Ni memang fresh.

Lepas habis trip sahaja, terus dapat beli ketam daripada nelayan yang baru balik menjaring @ membubu ketam.Tapi kene book la dulu sebelum trip.

Hasil trip

Hasil trip hari esoknya termasuk menjaring

Wednesday 7 April 2021

Angin Berhembus di Laluan Kapal Parking Pulau Carey

Umpan :  Udang Lipan, Sotong Kurita Hidup , Kurita Mati, Pumpun
Muatan : 3 + 1
Bayaran : RM 350 x termasuk umpan
No contact : 010 231 1047 (Syukri Kasim)
Naik bot di Jeti Kg Melayu Pulau carey

Trip ni boleh dikatakan trip kumpau kerana angin barat bertiup kuat bermula 12 tgh hari lagi. Selepas tu, hanya menunggu di muara sambil mencuba menghulur umpan pada mana2 spesis muara yang sudi. Aku akui ianya kesilapan aku kerana tidak melihat carta angin terlebih dahulu.

Hanya sempat singgah 3 spot sahaja untuk cuba mencari spesies dasar di sekitar kapal parking dan tubir. Tiada yang sudi menjamah umpan udang lipan yang dihulurkan.

Bukan rezeki kami.

Di muara sungai boleh lah kami suka2 memancing spesies gelama dan duri. Yang lebih menghiburkan, berserabut dan berselirat perambut dikerjakan sang sesirat.

Next time aku cuba lagi.

ni antara hasil2 tekong:

Semua saiz RM3.00

Pulau Indah :
014 997 8577 - Bob
harga dan saiz refer gambar kat bawah